Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Dropshipping czy własny magazyn? Poznaj modele logistyczne sklepów internetowych 

Dropshipping czy własny magazyn? Poznaj modele logistyczne sklepów internetowych 

O sukcesie w działalności e-commerce decyduje logistyka. Sklepy online, które efektywnie zarządzają przepływem towarów, są w stanie utrzymać większą konkurencyjność na rynku. Wybór odpowiedniego modelu logistycznego jest ważny. W niniejszym artykule poznasz cztery najpopularniejsze modele logistyczne – dropshipping, własny magazyn, fulfillment oraz cross-docking. Poznaj krótką charakterystykę każdego z nich.

  • Spis treści
  • Co to jest model logistyczny? Poznaj różne opcje
  • Kiedy wybrać dropshipping, a kiedy własny magazyn? 
  • Co przemawia za wyborem dropshippingu, a co przeciw niemu? 
  • Jakie są plusy własnego magazynu? Dlaczego nie zawsze się sprawdzi? 
  • Porównanie kosztów i efektywności: dropshipping vs własny magazyn
  • Zobacz, które znane firmy działają w modelu dropshippingu i własnego magazynu 
  • Wpływ modelu logistycznego na działalność e-commerce 

Co to jest model logistyczny? Poznaj różne opcje

Model logistyczny to strategia zarządzania łańcuchem dostaw, która koncentruje się na efektywnym przepływie towarów od dostawców do klientów końcowych. Obejmuje ona planowanie, zarządzanie zapasami, procesy zamówień, pakowanie, wysyłkę oraz obsługę zwrotów. Istnieje kilka różnych form logistycznych, które możesz z powodzeniem wdrożyć do własnej organizacji. Poniżej przedstawiamy kilka z nich.

Dropshipping, czyli biznes bez własnego magazynu 

Prowadzenie sklepu internetowego bez magazynu jest możliwe. Brzmi nieprawdopodobnie? A jednak. Dropshipping to model logistyczny, w którym za wysyłkę zamówień złożonych w Twoim sklepie odpowiada hurtownia. Takie rozwiązanie ułatwia wejście na rynek e-commerce dzięki wyeliminowaniu kosztów magazynowania. Poniżej przedstawiamy przykładowe przedsiębiorstwa, które oferują usługi dropshippingowe dla sprzedawców: 

  • Impakt, 
  • Giftworld, 
  • Kontri, 
  • Activeshop, 
  • Collibre, 
  • Ptakmoda. 

Własny magazyn – najważniejsze informacje 

W tradycyjnym modelu logistycznym asortyment sklepu internetowego jest przechowywany w magazynie. Zamówienia złożone przez klientów są pakowane na miejscu i wysyłane bezpośrednio z niego. Pozwala to na pełną kontrolę obsługi procesu sprzedaży, ale wymaga też odpowiedniej infrastruktury i zaangażowania przeszkolonych pracowników.  

Własny magazyn wiąże się jednak z dużymi kosztami. Przykładowo wynajem magazynu w 2023 roku w Poznaniu wynosił średnio 4,5 EUR/m2, we Wrocławiu 5,0 EUR/m2, a w Krakowie 6,5 EUR/m2. Ostateczne koszty zależą od wielkości powierzchni magazynowej.  

Cross-docking to krótszy czas realizacji zamówień 

Cross-Docking w procesie sprzedaży pozwala ominąć etap magazynowania towarów. Produkty są dostarczane do magazynu, ale nie zostają dalej składowane. Natychmiast po ich przyjęciu w danym punkcie, są przekazywane do dalszej wysyłki. W tym modelu logistycznym kluczowa jest precyzyjna koordynacja łańcucha dostaw. Po dostarczeniu towaru do punktu przeładunkowego, przewoźnik, który jest odpowiedzialny za dalszą dostawę towaru do końcowego klienta, powinien być fizycznie obecny na miejscu, gotowy do natychmiastowego odbioru towaru i kontynuacji jego drogi do docelowego miejsca dostawy. 

Zaangażowanie centrum logistycznego z fulfillment 

Full-filment polega na kompleksowej obsłudze realizacji zamówień przez zewnętrzną firmę logistyczną. Przedsiębiorca ma do dyspozycji jej magazyn, a także doświadczony personel. Często może liczyć na dodatkowe usługi podwykonawców. Przedsiębiorstwo zajmujące się usługami logistycznymi, czuwa nad całym procesem obrotu produktu. Istnieje opcja całkowitego przekazania realizacji zamówień lub części obowiązków. Usługi fulfillmentu mogą obejmować nawet takie kwestie jak reklamacje oraz zwroty.  

Kiedy wybrać dropshipping, a kiedy własny magazyn? 

Poznałeś już kilka rodzajów strategii magazynowania. Jeśli stoisz przed wyborem – dropshipping vs własny magazyn, to sprawdź nasze porównanie tych obu modeli logistycznych.

Tabela: Kluczowe aspekty dropshippingu i własnego magazynu. 

Aspekt Dropshipping Własny magazyn 
Koszty początkowe niskie wysokie 
Magazyn hurtownia własny 
Zarządzanie zapasami brak kontroli  pełna kontrola nad zapasami wymaga wdrożenia odpowiedniego systemu magazynowania i zarządzania 
Jakość produktów i dostawy brak kontroli pełna kontrola 
Obsługa klienta zależy od dostawcy pełna kontrola, co umożliwia wprowadzanie zmian dostosowanych do potrzeb klientów 
Elastyczność duże możliwości oferowania różnorodnych produktów ograniczone możliwości oferty produktowej 
Unikatowość oferty mała  duża 
Negocjacja cen ograniczona większe możliwości 

Dropshipping? Tylko w przypadku poniższych sytuacji 

  • Wejście na rynek biznesu e-commerce wiąże się z niewielkim budżetem. 
  • Sprawdzanie popytu na nowe produkty lub testowanie nisz rynkowych. 
  • Sprzedaż produktów sezonowych lub związanych z dużą rotacją. 
  • Sprzedaż mocno zróżnicowanej gamy produktów lub produktów przynoszących niskie obroty. 

Scenariusze sugerujące, że powinieneś wybrać własny magazyn 

  • Sprzedaż produktów charakteryzujących się dużą rotacją i stałym popytem. 
  • Sprzedaż towarów o niskich marżach. 
  • Sprzedaż produktów personalizowanych. 
  • Sprzedaż produktów wymagających specjalnego przechowywania lub pakowania. 
  • Potrzeba kontroli nad jakością produktów i procesów logistycznych. 

Co przemawia za wyborem dropshippingu, a co przeciw niemu? 

Dla początkujących przedsiębiorców dropshipping jest obiecującym modelem sprzedaży. Zapewnia pewne korzyści, ale nie można go traktować jako rozwiązania idealnego. Pora dowiedzieć się, jakie plusy i minusy wiążą się z jego wyborem.  

Zalety dropshippingu 

  • Niskie koszty rozpoczęcia działalności e-commerce. 
  • Łatwość skalowania biznesu – rozszerzanie asortymentu bez inwestowania w zapasy produktów. 
  • Prowadzenie biznesu zupełnie zdalnie. 
  • Ułatwienie działań sprzedażowych – hurtownie dropshippingowe często dostarczają materiały marketingowe. 
  • Opłata wyłącznie za sprzedany towar
  • Ograniczenie kosztów w przypadku niepowodzenia. 
  • Zwolnienie z odpowiedzialności za reklamacje i zwroty. 
  • Możliwość sprzedaży szerokiego asortymentu. 

Wady dropshippingu 

  • Brak fizycznego dostępu do produktu – brak kontroli nad jakością
  • Ograniczony monitoring realizacji zamówień i jakości obsługi klienta – czas wysyłki i sposób pakowania jest uzależniony od hurtowni. 
  • Brak kontroli nad stanem magazynowym. 
  • Często wyższe koszty wysyłki zamówień. 
  • Rynek nasycony konkurencją – korzystanie z usług tych samych hurtowni dropshippingowych przez wiele sklepów. 
  • Ograniczone możliwości budowania wizerunku marki (brandingu). 

Jakie są plusy własnego magazynu? Dlaczego nie zawsze się sprawdzi? 

Choć własny magazyn ma wiele istotnych zalet, to nie sprawdzi się w każdej sytuacji. W zależności od branży, zasobów oraz specyfiki działalności firmy, utrzymanie własnego magazynu może być nieopłacalne.

Przedsiębiorstwa zajmujące się produktami, które wymagają specjalnych warunków przechowywania (np. żywność, chemia, leki czy elektronika) mogą znaleźć więcej korzyści w posiadaniu własnej przestrzeni magazynowej, ponieważ pozwala to na pełną kontrolę nad procesami logistycznymi. Dla mniejszych firm, które nie mogą sobie pozwolić na wysokie koszty początkowe oraz zarządzanie personelem, a przy tym ich towary mogą być składowane w neutralnym środowisku, lepszym rozwiązaniem będzie outsourcing magazynowania do zewnętrznych operatorów logistycznych. 

Zalety własnego magazynu 

  • Kontrola nad jakością produktów – dostępność na miejscu w magazynie. 
  • Sprawne zarządzanie zapasami
  • Możliwość kontrolowania sposobu pakowania i zabezpieczania produktów. 
  • Lepszy branding i skuteczniejsze wyróżnienie się na tle konkurencji. 

Wady własnego magazynu 

  • Wysokie koszty inwestycji początkowej. 
  • Konieczność zatrudnienia pracowników i ich przeszkolenia. 
  • Stałe koszty ponoszone niezależnie od dochodu (m.in.: czynsz za wynajem powierzchni magazynowej, opłaty za media i wypłaty dla pracowników). 
  • Konieczność zapewnienia odpowiednich warunków przechowywania towarów – zapewnienie optymalnej temperatury i wilgotności, np. w przypadku kosmetyków lub innych wrażliwych produktów. 
  • Konieczność zabezpieczenia towaru w magazynie – zainstalowanie monitoringu, zatrudnienie firmy ochroniarskiej, zadbanie o system przeciwpożarowy. 

Porównanie kosztów i efektywności: dropshipping vs własny magazyn

Nie podejmuj decyzji o wyborze modelu logistycznego w e-commerce przed rozważeniem wszystkich za i przeciw. Uwzględnij wszystkie podane czynniki i dokonaj szczegółowej analizy, aby zdecydować się na rozwiązanie najlepsze dla Ciebie.  

 DROPSHIPPING WŁASNY MAGAZYN 
 Zalety Wady Zalety 
Koszty startowe Brak inwestycji w magazyn, produkty i infrastrukturę logistyczną. Koszty wiążą się tylko ze zorganizowaniem sklepu internetowego i marketingiem.    
Koszty operacyjne Brak kosztów związanych z utrzymaniem magazynu, zapasów produktów i pracowników. Opłaty za platformy             e-commerce i obsługę dostawców.   
Koszty długoterminowe  Koszty związane z opłatami za pośrednictwo w sprzedaży produktów. Brak kontroli nad cenami produktów, co przekłada się na zmniejszenie kontroli nad zyskami. Kontrola nad cenami i marżami, a tym samym zyskami. 
Efektywność Szybkie rozpoczęcie biznesu bez konieczności inwestowania w infrastrukturę logistyczną. Brak kontroli nad jakością asortymentu i procesami dostawy. Kontrola nad jakością produktów, obsługą klienta i procesami logistycznymi. Elastyczność wobec potrzeb klientów. 
Skalowalność Stosunkowo łatwa skalowalność dzięki możliwości dodawania nowych produktów bez konieczności inwestowania w infrastrukturę logistyczną. Ryzyko problemów z zapewnieniem konsekwentnej jakości produktów i oczekiwanej jakości dostawy w przypadku wzrostu sprzedaży. Kontrola nad jakością produktów i dostawy, co sprzyja skalowaniu biznesu. 
Adaptacja do wzrostu  Niewielka kontrola nad procesami logistycznymi może stanowić barierę w skutecznym dostosowaniu się do szybkiego wzrostu sprzedaży. Uławia adaptację do wzrostu sprzedaży ze względu na większą elastyczność i kontrolę nad procesami logistycznymi. 

Szacunkowe koszty dropshippingu zaczynają się od 500-1000 zł netto w zależności od wyboru platformy, rachunku za subskrypcję oraz działań promocyjno-marketingowych. Własny magazyn jest zdecydowanie droższym rozwiązaniem. Przy powierzchni ok. 300m2, ceny wynajmu mogą zaczynać się od 5000 zł netto. Jest to uzależnione od lokalizacji obiektu. Należy również uwzględnić koszty związane z zatrudnieniem pracownika – w 2024 roku wynosi to 5 110, 76 zł netto oraz wyposażeniem. Ceny maszyn, mebli, oprogramowania mogą łącznie sięgać kilkaset tysięcy złotych. Regały do magazynu o powierzchni 300m2 to koszt ok. 30 tys. zł netto. Dedykowany program ERP, który jest dostosowany pod specyfikę przedsiębiorstwa, kosztuje ok. 250 tys. zł netto. Istnieją tańsze rozwiązania w postaci płatności abonamentowej, która może się zaczynać od 99 zł netto.  

Zobacz, które znane firmy działają w modelu dropshippingu i własnego magazynu 

Na chińskiej platformie AliExpress znajdziesz mnóstwo produktów z najróżniejszych kategorii, co zawdzięcza działalności w modelu dropshippingu. Dostawcami są głównie małe i średnie chińskie firmy. Dynamiczny rozwój sprawił, że serwis wprowadzono na rynki zagraniczne. Długi czas oczekiwania związany z wysyłką produktów, m.in. do krajów europejskich, zadecydował o otwarciu magazynów np. w Polsce, aby przesyłki mogły docierać do kupujących nawet w 1-2 dni.  

A czy wiesz, że sieć sklepów Decathlon ma długą tradycję sięgającą 1976 roku? Przez wiele lat sportowy asortyment francuskiej marki był przechowywany w jej własnych magazynach, ale sklep internetowy przekształcił się w platformę, na której inne marki również mogą sprzedawać swoje produkty. Odpowiedzialność za wysyłkę i obsługę klientów ponoszą partnerzy Decathlonu, chociaż do niego nadal należy zadanie koordynacji wszystkich transakcji. Dzięki dropshippingowi oferta sklepu została poszerzona o setki tysięcy produktów. 

O czym świadczy podejście obu firm? Łączenie modelu dropshippingu z własnym magazynem może zapewnić nieograniczone możliwości rozwoju. Ważny jest wybór odpowiedniej opcji na start i umiejętność dostosowywania się do dynamiki rozwoju firmy.  

Wpływ modelu logistycznego na działalność e-commerce 

Wiesz już, że wybór modelu logistycznego determinuje sposób przechowywania asortymentu sklepu, a także proces obsługi i zarządzania zamówieniami. Przede wszystkim wpływa na doświadczenia klientów, efektywność oraz koszty. Zależy od rodzaju, skali działalności, posiadanych zasobów, a także doświadczenia. Przed wyborem formy logistyki warto dokładnie przeanalizować potrzeby swojego sklepu oraz dostępne opcje, aby zapewnić jak najlepszą obsługę klienta i zoptymalizować działania operacyjne.  

Źródła: 

  1. https://marketingibiznes.pl/e-commerce/dropshipping-vs-wlasny-magazyn-za-i-przeciw/ [dostęp 26.04.2024] 
  2. https://log24.pl/news/dropshipping-nowoczesny-sposob-na-logistyke-e-commerce/ [dostęp 26.04.2024] 
  3. https://mbblogistics.pl/magazynecommerce/ [dostęp 26.04.2024] 
  4. https://wynajemmagazynu.pl/koszty-wynajmu-magazynu/ [dostęp 14.05.2024] 
  5. https://www.mecalux.pl/blog/co-to-jest-cross-docking [dostęp 14.05.2024] 
  6. https://www.magazyn-ecommerce.pl/artykul/co-to-jest-fulfillment-i-dlaczego-jest-on-potrzebny-twojemu-e-commerce [dostęp 14.05.2024] 
  7. https://mindpack.pl/ile-kosztuje-fulfillment/ [dostęp 26.06.2024] 
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję