Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Dropshipping w sklepie internetowym. Czym jest, jak zacząć i co sprzedawać?

Dropshipping w sklepie internetowym. Czym jest, jak zacząć i co sprzedawać?

365 miliardów dolarów? Kupisz za to jednego Big Maca dziennie przez… 279 milionów lat. I to właśnie tyle, według raportu Grand View Research, w 2024 roku był wart globalny rynek dropshippingu. Eksperci prognozują też stały wzrost, napędzany m.in. przez rozwój sztucznej inteligencji. Sprawdź, na czym polega dropshipping, co sprzedawać i o czym pamiętać na początek.

  • Spis treści
  • Co to jest dropshipping? Najważniejsze informacje w pigułce
  • Ile można zarobić na dropshippingu?
  • Dropshipping – jak zacząć? Dropshipping krok po kroku

Co to jest dropshipping? Najważniejsze informacje w pigułce

Dropshipping, zgodnie z krótką definicją Grzegorza Chodaka z Politechniki Wrocławskiej, to „model logistyczny polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę”. 

Sprzedawca nie ma więc fizycznie żadnych towarów, nie korzysta z własnego magazynu i nie zajmuje się wysyłką. Dopiero gdy klient kupi u niego konkretny produkt, składa zamówienia u dystrybutora. I to dystrybutor wysyła przedmiot bezpośrednio do klienta.

Jak działa dropshipping w praktyce? Zerknij na zakres odpowiedzialności obu stron.

Sprzedawca – pośrednik Dystrybutor – dostawca 
Marketing (w tym reklamy, SEO)Magazynowanie towarów
Pozyskiwanie klientówAktualizacja stanów magazynowych
Obsługa sklepu internetowego lub konta na platformie sprzedażowejPakowanie, etykietowanie
Pełna obsługa klientaWysyłka bezpośrednio do klienta
Kontakt z dystrybutoremPrzyjmowanie lub odrzucenie zwrotów i reklamacji (zgodnie z umową)
Ustalenie cen i zarządzanie marżą
Obsługa zwrotów i reklamacji

Warto wiedzieć… Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” aż 28% kupujących zetknęło się z wydłużonym czasem oczekiwania na zamówienie – to najczęstszy zgłaszany problem. Jednocześnie najważniejszym czynnikiem zakupowym jest atrakcyjna cena produktu (wskazało go 43% badanych). Aby Twoja oferta była naprawdę konkurencyjna, towar musi być nie tylko przystępny cenowo, lecz także wysłany jak najszybciej. W przypadku dropshippingu na ten drugi element nie masz żadnego wpływu.

Chcesz poznać wady i zalety dropshippingu? Sprawdź artykuł: Dropshipping czy własny magazyn? Poznaj modele logistyczne sklepów internetowych.

Ile można zarobić na dropshippingu?

Na początku zarobki zwykle nie są spektakularne. Według szacunków, w pierwszych miesiącach możesz liczyć na około 2000–3000 zł. To czas nauki, testowania produktów i poznawania klientów. Z czasem, gdy lepiej zrozumiesz swoją niszę i dopracujesz reklamy, wyniki będą coraz lepsze. Po kilku miesiącach dochody mogą sięgnąć 5000–7000 zł, a przy dobrej strategii i stałej bazie klientów – nawet 10 000 zł lub więcej miesięcznie.

Dropshipping – jak zacząć? Dropshipping krok po kroku

Zgodnie z danymi Gemius 78% internautów kupuje online, a dropshipping zapewnia stosunkowo niski próg wejścia do świata e-commerce – niczego nie wytwarzasz, nie zamawiasz, nie magazynujesz. Jak zacząć dropshipping? Poniżej znajdziesz krótką listę działań krok po kroku. 

1. Przeanalizuj rynek

Nie musisz robić wielomiesięcznych badań, ale:

  • oceń konkurencję (co, kto i gdzie sprzedaje);
  • przejrzyj najnowsze trendy zakupowe (np. w social mediach, Google Trends, Trend Hunter);
  • poznaj główne problemy klientów (np. dzięki opiniom);
  • określ potencjalne grupy docelowe;
  • porozmawiaj z księgową i doradcą podatkowym o kwestiach finansowych.

A jeśli zastanawiasz się, czy dropshipping jest legalny – spokojnie. Pamiętaj tylko o poprawnym rozliczeniu, RODO i sprzedaży produktów zgodnych z prawem (szczególnie przy imporcie z Chin).

2. Wybierz produkty na sprzedaż

Najlepszym rozwiązaniem jest wybór produktów bardzo popularnych (które zawsze ktoś chce kupić) lub niszowych (które mało kto sprzedaje). Sprawdź przykłady.

  1. Popularne kategorie, produkty cieszące się dużym powodzeniem – możliwie duża sprzedaż, ale jednocześnie ogromna konkurencja (więc niższe marże):
  • ubrania, dodatki i akcesoria (największy udział w przychodach globalnych dropshippingu – ponad 34% według Grand View Research);
  • drobna elektronika, gadżety;
  • akcesoria domowe, w tym produkty kuchenne i dekoracje;
  • produkty z branży beauty, w tym kosmetyki;
  • zabawki i akcesoria dla dzieci;
  • produkty biurowe, akcesoria papiernicze;
  • artykuły dla zwierząt.
  1. Nisze, produkty odpowiadające na problemy konkretnych grup – mniejsza sprzedaż, ale jednocześnie niższa konkurencja (więc wyższe marże):
  • sprzęt outdoorowy;
  • planery i notesy;
  • akcesoria dla biegaczy;
  • gadżety plażowe;
  • akcesoria rowerowe.

A czego lepiej nie sprzedawać? Możliwie problematyczne produkty:

  • kruche przedmioty, które często niszczą się w transporcie (np. szkło);
  • produkty, które mogą się zepsuć (np. świeże jedzenie);
  • często zwracane artykuły (np. obuwie);
  • produkty z bardzo wysokim kosztem dostawy (np. duże meble, ciężki sprzęt AGD i RTV).

3. Wybierz platformę e-commerce

Określ, w jaki sposób chcesz sprzedawać:

  • Własny sklep internetowy na swoim serwerze (największa kontrola i możliwości, ale duża odpowiedzialność i konieczne zaplecze techniczne, np. hosting), przykłady: WooComerce, PrestaShop, Magento.
  • Własny sklep internetowy na gotowej platformie (duża kontrola i prosty kreator, jednak ograniczone opcje i abonament), przykłady: Shoper, Shopify, Sky-Shop, TakeDrop, IdoSell.
  • Konto na marketplace – platformie sprzedażowej (niska kontrola, rygorystyczne warunki i wysokie prowizje, ale bardzo szybki start), przykłady: Allegro, Amazon, Morele, EmpikPlace.

4. Znajdź odpowiedniego dostawcę

Do wyboru masz kilkaset polskich hurtowni dropshipping oraz dostawców zagranicznych (np. Aliexpress, Big Buy, CJ Dropshipping). Sprawdź przede wszystkim:

  • oferowany asortyment;
  • warunki umowy (szczególnie zwroty i reklamacje);
  • czas realizacji zamówienia;
  • możliwość integracji z wybraną platformą e-commerce;
  • opinie (zarówno sprzedawców, jak i klientów końcowych);
  • dodatkowe opcje (np. śledzenie przesyłki).

Dropshipping – opinia sprzedawcy: „Skalując sklep dropshippingowy, tak bardzo angażujesz się w sprzedaż i marketing, że zapominasz o zapleczu. To błąd. Właśnie tam kryje się wiele problemów. Sama miałam ich sporo: braki magazynowe, opóźnienia w zamówieniach, a nawet całkowite zniknięcie dostawców” – podkreśla w wywiadzie dla Thrive Global Australijka Emma Reid, która w 7 miesięcy rozkręciła swój sklep e-commerce do poziomu 560 tys. dolarów.

5. Ustal ceny i politykę sprzedaży

Często wybieraną strategią w dropshippingu (szczególnie przy sprzedaży na marketplace) jest rozpoczęcie od możliwie niskiej ceny. Jako nowy sprzedawca jesteś na trudniejszej pozycji – hurtownie najczęściej indywidualnie negocjują warunki. Im więcej sprzedasz na początku, tym niższe ceny od dostawców będziesz mieć później, a więc i większe marże. 

Jeśli jednak odpowiednio się wyróżnisz, masz szansę od początku zarabiać więcej – nawet przy cenach wyższych niż u konkurencji…

6. Promuj i wyróżnij swój sklep

W dropshippingu nie masz unikalnego produktu, dlatego liczy się, jak go pokazujesz. Co pomoże Ci się wyróżnić:

  • reklamy w marketplace, mediach społecznościowych czy Google;
  • profesjonalna prezentacja produktu (szczególnie unikalne opisy – działające na wyobraźnię i ułatwiające pozycjonowanie);
  • regularnie aktualizowane profile w mediach społecznościowych;
  • współpraca z influencerami pokazującymi produkt w użyciu;
  • sprzedaż zestawów (np. „prezent dla kota” – 3 różne produkty w jednym pakiecie);
  • obsługa klienta na wysokim poziomie (szybki czas odpowiedzi, stały kontakt, personalizacja wiadomości, różne opcje kontaktu);
  • transparentna komunikacja polityki sprzedaży (np. na temat czasu dostawy, zwrotów).

Popularność dropshippingu nie dziwi: to najszybszy sposób, by wejść do świata e-commerce, bez zapasów, bez magazynu i bez ogromnego ryzyka. Ale pamiętaj, ten model wiąże się także z wyzwaniami, więc podejdź do niego strategicznie.

Źródła:

  1. Raport „E-commerce w Polsce 2024”, Gemius S.A.
  2. Grzegorz Chodak, Model dropshippingu w sklepie internetowym, https://www.researchgate.net/publication/277256750_Model_dropshippingu_w_sklepie_internetowym [dostęp 6.04.2025]
  3. Grzegorz Chodak, Wybrane zagadnienia Logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, https://www.researchgate.net/publication/375714383_Wybrane_zagadnienia_Logistyki_w_sklepach_internetowych_-_modele_badania_rynku [dostęp 6.04.2025]
  4. https://countrycassette.com/big-mac-index-by-country/ [dostęp 6.04.2025]
  5. https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/dropshipping-market [dostęp 6.04.2025]
  6. https://www.dropship.io/blog/dropshipping-success-rate [dostęp 6.04.2025]
  7. https://community.thriveglobal.com/the-success-anatomy-interview-with-22-year-old-aussie-dropshipper-emma-reid/ [dostęp 6.04.2025, tłumaczenie własne]
  8. https://www.forbes.com/uk/advisor/business/how-to-start-a-dropshipping-business/ [dostęp 6.04.2025]
  9. https://www.forbes.com/councils/forbesbusinesscouncil/2023/03/31/dropshipping-the-upside-and-downside-of-the-alluring-business-opportunity/ [dostęp 6.04.2025]
  10. https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/drop-shipping-global-market-report [dostęp 6.04.2025]
  11. https://www.business-magazine.pl/artykul/najwieksze-wyzwania-sprzedazy-w-modelu-dropshipping [dostęp 6.04.2025]
  12. https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dropshipping-co-to-jest-na-czym-polega-i-z-jakimi-kosztami-sie-wiaze/8bzqq7h [dostęp 6.04.2025]
  13. https://www.linkedin.com/pulse/what-dropshipping-meaning-how-does-work-md-shine-alam-vncsc/?trackingId=mFhflQB%2BQ62EOCDNWOY2jA%3D%3D [dostęp 6.04.2025]
  14. https://www.shopify.com/blog/is-dropshipping-worth-it [dostęp 6.04.2025]
  15. https://coachingdao.pl/ile-mozna-zarobic-na-dropshippingu-realne-zyski-i-koszty-w-e-commerce#przykladowe-zarobki-poczatkujacych-dropshipperow [dostęp: 08.04.2025].

Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję