Dropshipping w sklepie internetowym. Czym jest, jak zacząć i co sprzedawać?

365 miliardów dolarów? Kupisz za to jednego Big Maca dziennie przez… 279 milionów lat. I to właśnie tyle, według raportu Grand View Research, w 2024 roku był wart globalny rynek dropshippingu. Eksperci prognozują też stały wzrost, napędzany m.in. przez rozwój sztucznej inteligencji. Sprawdź, na czym polega dropshipping, co sprzedawać i o czym pamiętać na początek.
- Spis treści
- Co to jest dropshipping? Najważniejsze informacje w pigułce
- Ile można zarobić na dropshippingu?
- Dropshipping – jak zacząć? Dropshipping krok po kroku
Co to jest dropshipping? Najważniejsze informacje w pigułce
Dropshipping, zgodnie z krótką definicją Grzegorza Chodaka z Politechniki Wrocławskiej, to „model logistyczny polegający na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę”.
Sprzedawca nie ma więc fizycznie żadnych towarów, nie korzysta z własnego magazynu i nie zajmuje się wysyłką. Dopiero gdy klient kupi u niego konkretny produkt, składa zamówienia u dystrybutora. I to dystrybutor wysyła przedmiot bezpośrednio do klienta.

Jak działa dropshipping w praktyce? Zerknij na zakres odpowiedzialności obu stron.
Sprzedawca – pośrednik | Dystrybutor – dostawca |
Marketing (w tym reklamy, SEO) | Magazynowanie towarów |
Pozyskiwanie klientów | Aktualizacja stanów magazynowych |
Obsługa sklepu internetowego lub konta na platformie sprzedażowej | Pakowanie, etykietowanie |
Pełna obsługa klienta | Wysyłka bezpośrednio do klienta |
Kontakt z dystrybutorem | Przyjmowanie lub odrzucenie zwrotów i reklamacji (zgodnie z umową) |
Ustalenie cen i zarządzanie marżą | |
Obsługa zwrotów i reklamacji |
Warto wiedzieć… Według raportu „E-commerce w Polsce 2024” aż 28% kupujących zetknęło się z wydłużonym czasem oczekiwania na zamówienie – to najczęstszy zgłaszany problem. Jednocześnie najważniejszym czynnikiem zakupowym jest atrakcyjna cena produktu (wskazało go 43% badanych). Aby Twoja oferta była naprawdę konkurencyjna, towar musi być nie tylko przystępny cenowo, lecz także wysłany jak najszybciej. W przypadku dropshippingu na ten drugi element nie masz żadnego wpływu.
Chcesz poznać wady i zalety dropshippingu? Sprawdź artykuł: Dropshipping czy własny magazyn? Poznaj modele logistyczne sklepów internetowych.
Ile można zarobić na dropshippingu?
Na początku zarobki zwykle nie są spektakularne. Według szacunków, w pierwszych miesiącach możesz liczyć na około 2000–3000 zł. To czas nauki, testowania produktów i poznawania klientów. Z czasem, gdy lepiej zrozumiesz swoją niszę i dopracujesz reklamy, wyniki będą coraz lepsze. Po kilku miesiącach dochody mogą sięgnąć 5000–7000 zł, a przy dobrej strategii i stałej bazie klientów – nawet 10 000 zł lub więcej miesięcznie.
Dropshipping – jak zacząć? Dropshipping krok po kroku
Zgodnie z danymi Gemius 78% internautów kupuje online, a dropshipping zapewnia stosunkowo niski próg wejścia do świata e-commerce – niczego nie wytwarzasz, nie zamawiasz, nie magazynujesz. Jak zacząć dropshipping? Poniżej znajdziesz krótką listę działań krok po kroku.
1. Przeanalizuj rynek
Nie musisz robić wielomiesięcznych badań, ale:
- oceń konkurencję (co, kto i gdzie sprzedaje);
- przejrzyj najnowsze trendy zakupowe (np. w social mediach, Google Trends, Trend Hunter);
- poznaj główne problemy klientów (np. dzięki opiniom);
- określ potencjalne grupy docelowe;
- porozmawiaj z księgową i doradcą podatkowym o kwestiach finansowych.
A jeśli zastanawiasz się, czy dropshipping jest legalny – spokojnie. Pamiętaj tylko o poprawnym rozliczeniu, RODO i sprzedaży produktów zgodnych z prawem (szczególnie przy imporcie z Chin).
2. Wybierz produkty na sprzedaż
Najlepszym rozwiązaniem jest wybór produktów bardzo popularnych (które zawsze ktoś chce kupić) lub niszowych (które mało kto sprzedaje). Sprawdź przykłady.
- Popularne kategorie, produkty cieszące się dużym powodzeniem – możliwie duża sprzedaż, ale jednocześnie ogromna konkurencja (więc niższe marże):
- ubrania, dodatki i akcesoria (największy udział w przychodach globalnych dropshippingu – ponad 34% według Grand View Research);
- drobna elektronika, gadżety;
- akcesoria domowe, w tym produkty kuchenne i dekoracje;
- produkty z branży beauty, w tym kosmetyki;
- zabawki i akcesoria dla dzieci;
- produkty biurowe, akcesoria papiernicze;
- artykuły dla zwierząt.
- Nisze, produkty odpowiadające na problemy konkretnych grup – mniejsza sprzedaż, ale jednocześnie niższa konkurencja (więc wyższe marże):
- sprzęt outdoorowy;
- planery i notesy;
- akcesoria dla biegaczy;
- gadżety plażowe;
- akcesoria rowerowe.
A czego lepiej nie sprzedawać? Możliwie problematyczne produkty:
- kruche przedmioty, które często niszczą się w transporcie (np. szkło);
- produkty, które mogą się zepsuć (np. świeże jedzenie);
- często zwracane artykuły (np. obuwie);
- produkty z bardzo wysokim kosztem dostawy (np. duże meble, ciężki sprzęt AGD i RTV).
3. Wybierz platformę e-commerce
Określ, w jaki sposób chcesz sprzedawać:
- Własny sklep internetowy na swoim serwerze (największa kontrola i możliwości, ale duża odpowiedzialność i konieczne zaplecze techniczne, np. hosting), przykłady: WooComerce, PrestaShop, Magento.
- Własny sklep internetowy na gotowej platformie (duża kontrola i prosty kreator, jednak ograniczone opcje i abonament), przykłady: Shoper, Shopify, Sky-Shop, TakeDrop, IdoSell.
- Konto na marketplace – platformie sprzedażowej (niska kontrola, rygorystyczne warunki i wysokie prowizje, ale bardzo szybki start), przykłady: Allegro, Amazon, Morele, EmpikPlace.
4. Znajdź odpowiedniego dostawcę
Do wyboru masz kilkaset polskich hurtowni dropshipping oraz dostawców zagranicznych (np. Aliexpress, Big Buy, CJ Dropshipping). Sprawdź przede wszystkim:
- oferowany asortyment;
- warunki umowy (szczególnie zwroty i reklamacje);
- czas realizacji zamówienia;
- możliwość integracji z wybraną platformą e-commerce;
- opinie (zarówno sprzedawców, jak i klientów końcowych);
- dodatkowe opcje (np. śledzenie przesyłki).
Dropshipping – opinia sprzedawcy: „Skalując sklep dropshippingowy, tak bardzo angażujesz się w sprzedaż i marketing, że zapominasz o zapleczu. To błąd. Właśnie tam kryje się wiele problemów. Sama miałam ich sporo: braki magazynowe, opóźnienia w zamówieniach, a nawet całkowite zniknięcie dostawców” – podkreśla w wywiadzie dla Thrive Global Australijka Emma Reid, która w 7 miesięcy rozkręciła swój sklep e-commerce do poziomu 560 tys. dolarów.
5. Ustal ceny i politykę sprzedaży
Często wybieraną strategią w dropshippingu (szczególnie przy sprzedaży na marketplace) jest rozpoczęcie od możliwie niskiej ceny. Jako nowy sprzedawca jesteś na trudniejszej pozycji – hurtownie najczęściej indywidualnie negocjują warunki. Im więcej sprzedasz na początku, tym niższe ceny od dostawców będziesz mieć później, a więc i większe marże.
Jeśli jednak odpowiednio się wyróżnisz, masz szansę od początku zarabiać więcej – nawet przy cenach wyższych niż u konkurencji…
6. Promuj i wyróżnij swój sklep
W dropshippingu nie masz unikalnego produktu, dlatego liczy się, jak go pokazujesz. Co pomoże Ci się wyróżnić:
- reklamy w marketplace, mediach społecznościowych czy Google;
- profesjonalna prezentacja produktu (szczególnie unikalne opisy – działające na wyobraźnię i ułatwiające pozycjonowanie);
- regularnie aktualizowane profile w mediach społecznościowych;
- współpraca z influencerami pokazującymi produkt w użyciu;
- sprzedaż zestawów (np. „prezent dla kota” – 3 różne produkty w jednym pakiecie);
- obsługa klienta na wysokim poziomie (szybki czas odpowiedzi, stały kontakt, personalizacja wiadomości, różne opcje kontaktu);
- transparentna komunikacja polityki sprzedaży (np. na temat czasu dostawy, zwrotów).
Popularność dropshippingu nie dziwi: to najszybszy sposób, by wejść do świata e-commerce, bez zapasów, bez magazynu i bez ogromnego ryzyka. Ale pamiętaj, ten model wiąże się także z wyzwaniami, więc podejdź do niego strategicznie.
Źródła:
- Raport „E-commerce w Polsce 2024”, Gemius S.A.
- Grzegorz Chodak, Model dropshippingu w sklepie internetowym, https://www.researchgate.net/publication/277256750_Model_dropshippingu_w_sklepie_internetowym [dostęp 6.04.2025]
- Grzegorz Chodak, Wybrane zagadnienia Logistyki w sklepach internetowych – modele, badania rynku, https://www.researchgate.net/publication/375714383_Wybrane_zagadnienia_Logistyki_w_sklepach_internetowych_-_modele_badania_rynku [dostęp 6.04.2025]
- https://countrycassette.com/big-mac-index-by-country/ [dostęp 6.04.2025]
- https://www.grandviewresearch.com/industry-analysis/dropshipping-market [dostęp 6.04.2025]
- https://www.dropship.io/blog/dropshipping-success-rate [dostęp 6.04.2025]
- https://community.thriveglobal.com/the-success-anatomy-interview-with-22-year-old-aussie-dropshipper-emma-reid/ [dostęp 6.04.2025, tłumaczenie własne]
- https://www.forbes.com/uk/advisor/business/how-to-start-a-dropshipping-business/ [dostęp 6.04.2025]
- https://www.forbes.com/councils/forbesbusinesscouncil/2023/03/31/dropshipping-the-upside-and-downside-of-the-alluring-business-opportunity/ [dostęp 6.04.2025]
- https://www.thebusinessresearchcompany.com/report/drop-shipping-global-market-report [dostęp 6.04.2025]
- https://www.business-magazine.pl/artykul/najwieksze-wyzwania-sprzedazy-w-modelu-dropshipping [dostęp 6.04.2025]
- https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/dropshipping-co-to-jest-na-czym-polega-i-z-jakimi-kosztami-sie-wiaze/8bzqq7h [dostęp 6.04.2025]
- https://www.linkedin.com/pulse/what-dropshipping-meaning-how-does-work-md-shine-alam-vncsc/?trackingId=mFhflQB%2BQ62EOCDNWOY2jA%3D%3D [dostęp 6.04.2025]
- https://www.shopify.com/blog/is-dropshipping-worth-it [dostęp 6.04.2025]
- https://coachingdao.pl/ile-mozna-zarobic-na-dropshippingu-realne-zyski-i-koszty-w-e-commerce#przykladowe-zarobki-poczatkujacych-dropshipperow [dostęp: 08.04.2025].