Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego? Porównanie platform e-commerce 

Jaki CMS wybrać dla sklepu internetowego? Porównanie platform e-commerce 

Sprzedaż internetowa jest nie tylko bardziej opłacalna pod względem ekonomicznym. To także najlepszy kanał, jakim możesz dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców – według raportu E-commerce z 2024 roku aż 78% użytkowników internetu w Polsce robi zakupy online. W naszym zestawieniu znajdziesz porównanie najpopularniejszych platform e-commerce wraz z ich wadami oraz zaletami. Skupiamy się w nim przede wszystkim na intuicyjności obsługi, dodatkowych funkcjach czy kosztach wejścia oraz utrzymania.

  • Spis treści
  • Na co zwracamy uwagę w porównaniu platform e-commerce? 
  • Dla niecierpliwych. Zestawienie najważniejszych wad i zalet wybranych przez nas platform
  • WooCommerce dla wszystkich raczkujących sklepów na WordPressie
  • PrestaShop dla entuzjastów rozwiązań od Google
  • Shoper dla osób, które lubią proste rozwiązania 
  • Shopify to zintegrowana platforma, ale nie na każdą kieszeń
  • Magento/Adobe Commerce dla tych, którzy potrzebują więcej 
  • OpenCart bez supportu, ale z dużą społecznością
  • Jaki CMS dla e-commerce wybrać? Zadaj sobie te pytania

Na co zwracamy uwagę w porównaniu platform e-commerce? 

W zestawieniu skupiamy się na przeglądzie funkcjonalności platform e-commerce, dzięki którym Twój sklep rozkwitnie. Sprawdzamy: 

  • łatwość użytkowania i konfiguracji, 
  • możliwości dostosowywania i elastyczność, 
  • skalowalność i bezpieczeństwo, 
  • koszty wejścia i utrzymania. 

Warto przy tym pamiętać, że nie sposób jednoznacznie określić, który CMS jest uniwersalnie najlepszy. Gdzie założyć sklep internetowy? Jak go prowadzić? Jakie funkcjonalności są najważniejsze? Wybór będzie zawsze zależny od indywidualnych potrzeb.  

Tym wstępem zapraszamy do porównania platform e-commerce!

Dla niecierpliwych. Zestawienie najważniejszych wad i zalet wybranych przez nas platform

 Zalety platformy Wady platformy 
WooCommerce – dla małych firm i osób początkujących + intuicyjny interfejs 
+ darmowa wtyczka do WordPressa 
+ darmowe szablony 
+ dużo możliwości personalizacji sklepu 
+ pełny dostęp do kodu źródłowego 
– nie sprawdza się w przypadku dużych firm 
– częste problemy z płatnościami 
– problemy z aktualizacją niektórych wtyczek 
– ograniczone możliwości rozwoju 
– brak wsparcia technicznego 
– niski poziom bezpieczeństwa, wysokie ryzyko włamania 
PrestaShop – dla małych i średnich sklepów + stale rozwijany projekt Open Source 
+ duża społeczność, która chętnie dzieli się darmową wiedzą 
+ jeden z wariantów jest dostępny za darmo 
+ jest dobrze zintegrowany z usługami Google 
+ szeroki wybór modułów, dodatków do strony 
+ gotowe szablony 
+ pełen dostęp do kodu sklepu 
+ dostęp do szczegółowych narzędzi analitycznych 
+ obsługa wielu języków 
– trudno go obsłużyć bez fachowej wiedzy 
– ma nieintuicyjny interfejs 
– osoba bez doświadczenia może czuć się przytłoczona liczbą opcji 
– nie jest przeznaczony dla osób początkujących, wymaga opieki programisty 
– brak supportu 
Shoper – dla tych, którzy szukają prostych rozwiązań + polska platforma 
+ prosta obsługa 
+ ograniczona liczba opcji pomaga się odnaleźć początkującym 
+ obsługa wielu walut i języków 
+ dostęp do narzędzi analitycznych 
+ dobra optymalizacja pod SEO 
– brak dostępu do kodu źródłowego 
– ograniczenia funkcjonalności strony 
– można edytować jedynie wygląd szablonu, a nie całej strony 
– mało wtyczek 
– nie ma automatycznych przekierowań po zmianie adresu 
Shopifyplatforma e-commerce dla rozwijających się sklepów + dostępność supportu, bardzo dobra obsługa 
+ wszystko, co ważne dla sklepu internetowego, jest dostępne w jednym miejscu 
+ dużo wtyczek 
+ dobra optymalizacja pod SEO 
+ rozbudowana społeczność i szeroki dostęp do poradników 
+ dobra responsywność 
+ intuicyjna obsługa CMS-a 
– nie można wprowadzić niestandardowych funkcjonalności ze względu na gotowy kod 
– wysoka cena 
Magento/Adobe Commerce – dla dużych klientów + możliwość tworzenia zaawansowanych sklepów 
+ sprawdza się dla małych i dużych firm 
+ to elastyczne rozwiązanie, które ma bardzo dużo możliwości personalizacji strony 
+ architektura Open Source 
+ duża społeczność 
+ wiele wtyczek do wyboru 
– konieczność zatrudnienia programisty lub bardzo dobra znajomość kodu 
– łatwo pogubić się w ogromie możliwości 
– ograniczona pomoc supportu 
– słaba optymalizacja pod SEO 
– wysoki koszt początkowy 
OpenCart – darmowa platforma dla małych i większych sklepów + darmowa platforma e-commerce 
+ gotowe szablony dają sporo możliwości 
+ otrzymujesz pełen dostęp do kodu 
+ szeroko rozbudowana społeczność użytkowników 
+ różnorodne wtyczki do wyboru 
– wdrażanie bardziej zaawansowanych zmian może być kłopotliwe 
– potrzebna jest opieka programisty 
– nie ma oficjalnego działu supportu 
– sporo luk technicznych w obrębie SEO 
– nieintuicyjna obsługa 
Opracowanie tabeli: Agata Domagała, if.pl

WooCommerce dla wszystkich raczkujących sklepów na WordPressie

WooCommerce to wtyczka do WordPressa, która pozwala przekształcić blogi i strony w platformy e-commerce. Dzięki temu jest świetnym rozwiązaniem dla początkujących, stawiających pierwsze kroki w świecie handlu internetowego. Takie rozwiązanie daje możliwość samodzielnego stworzenia sklepu, który będzie szczególnie przyjazny dla osób znających już WordPressa. Wielką zaletą WooCommerce jest fakt, że można z niego korzystać za darmo, aczkolwiek niektóre rozszerzenia mogą być płatne. 

Wyzwaniem będzie jednak brak skalowalności. Można od razu założyć, że w przypadku dużego wzrostu popularności sklepu będzie potrzebna zmiana platformy. Kolejnymi przeszkodami mogą być również potencjalne problemy z bezpieczeństwem przez niezaktualizowane wtyczki i częste kłopoty z konfiguracją płatności. 

Nie sposób nie wspomnieć o fakcie, że według danych na 2024 rok WooCommerce jest najpopularniejszym rozwiązaniem wykorzystywanym przez właścicieli sklepów internetowych w Polsce. Korzysta z niego aż 21% firm, na co składa się ponad 22 tys. stron internetowych, które zajmują się ogólnie pojętą sprzedażą w 2024 roku.

Największe zalety WooCommerce Największe wady WooCommerce 
integracja z WordPress  nie nadaje się do dużych projektów 
potencjalnie za darmo może mieć kłopoty z aktualizacjami wtyczek, płatnościami 

Przykłady użycia WooCommerce znajdziesz w poniższych sklepach: 

  • Alfa Era, 
  • Nutribullet, 
  • Style Girlfriend. 

PrestaShop dla entuzjastów rozwiązań od Google

Platforma PrestaShop jest ciekawym rozwiązaniem dla ludzi, którzy mają wiedzę i ochotę postawić sklep bez niczyjej pomocy. Plan Classic pozwala na bezpłatne ściągnięcie kodu źródłowego, który wystarcza do stworzenia własnego wirtualnego punktu sprzedaży. W pakiecie nie znajdziesz jednak hostingu, instalacji oraz kontaktu ze wsparciem technicznym. Otrzymasz w zamian dostęp do społeczności oraz poradników. Plan zawierający te elementy zaczyna się od 24 EUR za miesiąc (~100 PLN) przy płatności za rok z góry. 

PrestaShop zapewnia konfigurowalne szablony, narzędzia do zarządzania produktami oraz funkcje administrowania zamówieniami, klientami i płatnościami. Przychylnym okiem na PrestaShop spojrzą także entuzjaści usług Google. Platforma kładzie bowiem nacisk na zarówno łatwy dostęp do sieci reklamowej Google, jak i konfigurację Google Analytics 4

Ta platforma cieszy się dużym zainteresowaniem wśród polskich przedsiębiorców. Według Trends Builtwith w 2024 roku z tego rozwiązania korzysta 17% sklepów internetowych w naszym kraju, czyli ponad 18 tys. Z pewnością ma z tym związek m.in. możliwość rozbudowywania sklepu wraz z napływem nowych klientów czy rozrastaniem się oferty. PrestaShop jest dedykowana małym i średnim firmom. 

Główne zalety PrestaShop Główne wady PrestaShop 
duża społeczność skupiona wokół projektu Open Source potrzeba więcej czasu do przyswojenia wiedzy na temat obsługi tego CMS-a 
potencjalnie darmowy sklep obsługa interfejsu może być skomplikowana 
integracja z reklamami i analityką Google  

Sprawdź działanie CMS PrestaShop, odwiedzając przykładowe sklepy: 

  • Botland, 
  • Prezent Marzeń, 
  • Jean Louis David. 

Shoper dla osób, które lubią proste rozwiązania 

Shoper to polska platforma typu SaaS (ang. Software as a Service), co oznacza, że właściciel nie ma tutaj dostępu do kodu źródłowego. Niesie to ze sobą bardzo dużo ograniczeń dotyczących m.in. wyglądu sklepu czy dostępnych funkcjonalności, które są edytowalne jedynie w ramach założonych przez wybrany szablon granic. 

Z drugiej strony, Shoper oferuje dostęp do zaawansowanych narzędzi analitycznych, które pomagają w podejmowaniu decyzji dotyczących marketingu czy zmian w ogólnej strategii biznesowej. Co więcej, jeżeli planujesz sprzedaż na zagraniczne rynki, z tą platformą będzie Ci łatwiej, ponieważ obsługuje rozmaite waluty oraz języki. 

Jeżeli chodzi o cenę, omawianą platformę e-commerce możesz wypróbować za darmo przez 14 dni. Do wyboru są trzy pakiety, począwszy od 249 PLN do 599 PLN miesięcznie. Jeżeli natomiast chodzi o popularność, w 2024 roku z Shopera korzysta aż 16% wszystkich sklepów internetowych w Polsce, co daje ok. 17 tys. firm. 

Główne zalety Shopera Główne wady Shopera 
odpowiednia dla laików w zakresie programowania brak dostępu do kodu źródłowego i związane z tym ograniczenia 
dostęp do narzędzi analitycznych ograniczona społeczność 

Kto korzysta z platformy e-commerce Shoper? Oto przykłady sklepów, które postawiły na to rozwiązanie: 

  • sklep Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 
  • Little Precious, 
  • Ławka Ogrodowa. 

Shopify to zintegrowana platforma, ale nie na każdą kieszeń

Decydując się na Shopify, nie musisz myśleć o żadnym innym elemencie składowym sklepu. W ramach jednej platformy masz zapewniony hosting i domenę, a także obsługę płatności, zabezpieczenia i wsparcie techniczne. Korzystanie z Shopify jest wyjątkowo intuicyjne, dzięki czemu nie potrzebujesz pomocy programisty. Całość jest uzupełniona o wybór motywów, aplikacji i integracji, które poszerzają wachlarz możliwości. 

Dużą przeszkodą dla początkujących może być cena. Pierwszy (najtańszy) plan został zaprojektowany dla firm prowadzonych solo. Sklep z większą załogą wymaga drugiego planu, a ten wiąże się z opłatą miesięczną na poziomie 74 EUR miesięcznie (~340 PLN) przy płatności rocznej z góry. Oczywiście to nie jedyny koszt – trzeba pamiętać o 1-2% prowizji od każdej transakcji dla zewnętrznych operatorów płatności.  

Shopify to nieco mniej popularną platformą e-commerce w Polsce. Według Trends Builtwith w 2024 roku korzysta z niej 8% sklepów internetowych w naszym kraju, a więc zaledwie 8 tys. witryn. 

Zalety Shopify Wady Shopify 
intuicyjna obsługa wysoki koszt wejścia 
wszystko, co potrzebne, w jednym miejscu prowizje dla operatorów płatności 
szeroka dostępność rozszerzeń  

Zastanawiasz się, jak wyglądają sklepy internetowe postawione przy użyciu CMS Shopify? Sprawdź następujące marki: 

  • Loot Crate, 
  • Hiut Denim Co, 
  • Pot Gang. 

Magento/Adobe Commerce dla tych, którzy potrzebują więcej 

Platforma Magento/Adobe Commerce będzie odpowiednia dla użytkowników, którzy potrzebują nowego rozwiązania z powodu rozwoju i rosnących potrzeb. Magento pozwala na jednoczesne prowadzenie kilku sklepów w różnych krajach, wraz z kontrolą magazynu. Ma również gotowe rozwiązania dla sprzedaży w modelu subskrypcyjnym i 4 tys. innych rozszerzeń – w większości przypadków czas wypuszczenia na rynek nie przekracza sześciu miesięcy. 

Magento (wykupione przez Adobe w 2018 roku) to kompleksowe rozwiązanie dla największych i najbardziej wymagających klientów. W związku z tym wiąże się oczywiście z wysokimi opłatami. Określenie progu wejścia jest jednak niemożliwe, gdyż projekty wyceniane są indywidualne. Można jednak założyć, że koszt wzrośnie o programistę do obsługi platformy. Z drugiej strony jest to projekt Open Source, więc doświadczony koder będzie w stanie lepiej dopasować sklep do twoich potrzeb. 

Chociaż Magento jest jedną z wiodących platform e-commerce na świecie, w Polsce nie cieszy się dużą popularnością. Korzysta z niej niecałe 1500 sklepów, co daje 0,6% według danych na 2024 roku ze strony Trends Builtwith.

Największe zalety Magento Największe wady Magento 
odpowiedni dla dużych sklepów wysoki koszt początkowy 
projekt z otwartym kodem źródłowym (Open Source) konieczność zatrudnienia programisty lub znajomości kodowania 

Jak wygląda Magento w praktyce? Przykładowe sklepy stworzone na podstawie tej platformy znajdują się poniżej: 

  • Helly Hansen, 
  • Rubik’s, 
  • SCUF Gaming. 

OpenCart bez supportu, ale z dużą społecznością

Największą zaletą OpenCart jest to, że ta platforma e-commerce jest darmowa. Koszty, jakie należy tutaj ponieść, to jedynie wykupienie hostingu. Dostępne są także płatne moduły, z których jednak nie musisz korzystać – gotowe szablony też spełniają swoje funkcje ze względu na mnogość różnorodnych opcji personalizacji. 

Jeżeli nie chcesz korzystać z tzw. gotowców, w OpenCart masz pełen dostęp do kodu sklepu, dzięki czemu możesz go dowolnie personalizować. Obsługa CMS-a nie jest jednak prosta i często wymaga wsparcia doświadczonego programisty – nie możesz tutaj też liczyć na support, ponieważ go nie ma. Jedynym źródłem informacji jest otwarte forum oraz ewentualnie prywatne strony internetowe.  

Trends Builtwith podaje, że w 2024 roku w Polsce z OpecCart korzysta niespełna 1300 sklepów internetowych (~0,6%). 

Główne zalety OpenCart Główne wady OpenCart 
za darmo brak oficjalnego supportu 
pełen dostęp do kodu problemy techniczne w obszarze pozycjonowania 
duża społeczność, która chętnie dzieli się wiedzą nieintuicyjna obsługa 

Chcesz zobaczyć, jak może wyglądać sklep postawiony na tej platformie e-commere? Strony, które na co dzień korzystają z OpenCart, to m.in.: 

  • PizzaRanch, 
  • Prostate Cancer UK, 
  • Store DCMC Leonardo. 

Jaki CMS dla e-commerce wybrać? Zadaj sobie te pytania

Wybór odpowiedniego CMS dla e-commerce to ważna decyzja. Warto ją przemyśleć, ponieważ źle wybrana platforma może nieść ze sobą poważne konsekwencje w postaci strat materialnych, ograniczenia zasięgów czy utraty stałych klientów. Aby pomóc Ci wybrać optymalne rozwiązanie, poniżej prezentujemy listę pytań, które warto sobie zadać już na etapie planowania działalności.

1. Jak duży będzie mój sklep?

Czy planujesz sprzedawać wiele rozmaitych produktów z różnych kategorii, czy planujesz dość wąską działalność, co będzie się wiązało z ograniczonym asortymentem? Niektóre CMS-y są wystarczające dla mniejszych sklepów, natomiast inne sprawdza się przy dużych projektach. A jeżeli nie masz pewności, jak będzie się rozwijać Twoja działalność, wybierz platformę, która nadąży za zmianami wprowadzanymi na stronie internetowej sklepu. 

2. Czy zależy mi na łatwości obsługi, czy elastyczności? 

CMS-y takie jak WooCommerce są łatwe do zarządzania bez specjalistycznej wiedzy, ale ich możliwości są dość ograniczone. Inne, jak Magento, oferują większą elastyczność i skalowalność, wymagają jednak pewnej wiedzy technicznej, w którą trzeba zainwestować – albo kupując kursy doszkalające, albo wynajmując usługi programisty.

3. Jakie integracje są dla mnie kluczowe?

Zastanów się, czy potrzebujesz integracji z określonymi systemami płatności, ERP, CRM, czy innymi narzędziami marketingowymi. Różne CMS-y oferują różne opcje integracji i nie wszystkie są wystarczająco elastyczne, aby można było nimi swobodnie zarządzać.

4. Jakie mam oczekiwania co do wydajności i skalowalności?

Warto pomyśleć, jak CMS poradzi sobie z rosnącą liczbą klientów i zamówień. CMS-y typu Shopify dobrze się skalują i są w stanie wiele udźwignąć, ale np. OpenCart, choć darmowy, co wydaje się kuszące, może nie wytrzymać, gdy liczba wtyczek, produktów i klientów znacząco wzrośnie.

Jakie są moje wymagania pod kątem SEO?

Niektóre platformy, m.in. Shoper, oferują świetne możliwości optymalizacji pod SEO, ale inne, takie jak Magento, mają pewne luki techniczne, które utrudniają skuteczne pozycjonowanie. Sprawdź, czy dany CMS daje możliwość dostosowania meta tagów, URL-ów i innych istotnych elementów.

6. Jaki budżet mogę przeznaczyć na założenie i prowadzenie sklepu internetowego? 

Niektóre CMS-y, jak Shopify, mają miesięczne opłaty, podczas gdy np. WooCommerce można utrzymywać zdecydowanie taniej, płacąc głównie za hosting i ewentualne dodatki, które nie są jednak konieczne, bo większość opcji personalizacji jest darmowa.

7. Jakie wsparcie techniczne jest dla mnie ważne?

Wybór CMS z dobrym wsparciem technicznym i dokumentacją to bardzo ważna rzecz, zwłaszcza jeśli planujesz działać samodzielnie lub masz niewielki zespół. Oszczędza to mnóstwo czasu, nerwów oraz pieniędzy, które niekiedy trzeba inwestować w profesjonalną obsługę w przypadku braku oficjalnego supportu platformy.

8. Czy zależy mi na personalizacji wyglądu oraz funkcjonalności sklepu?

Jeśli pełna personalizacja sklepu – zarówno jego wyglądu, jak i funkcjonalności – jest dla Ciebie ważna, zwróć uwagę na dostęp do kodu strony. PrestaShop czy Magento można modyfikować na wiele sposobów, jeżeli ma się odpowiednią wiedzę, z kolei w przypadku Shopify czy Shopera konieczne jest korzystanie z gotowych szablonów o ograniczonych możliwościach personalizacji.

Źródła: 

  1. Geminus, 2024 E-commerce w Polsce, Polskie Badania Internetu 2024 
  1. https://business.adobe.com/products/magento/magento-commerce.html [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://prestashop.com/ [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://woocommerce.com/ [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://www.opencart.com/ [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://www.shoper.pl/ [dostęp 30.10.2024] 
  1. https://www.shopify.com/ [dostęp 30.10.2024]
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję