Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Optymalizacja SEO w Shoper. Plusy i minusy pozycjonowania na platformie

Optymalizacja SEO w Shoper. Plusy i minusy pozycjonowania na platformie

Platforma Shoper to trzecia najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce*. W momencie pisania tego artykułu, funkcjonuje blisko 9336 sklepów internetowych opartych** o ten system. Z drugiej strony tego zestawienia jest SEO – czy Shoper jest dobrą platformą sklepu pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarki? Na co zwrócić uwagę wybierając platformę lub już optymalizując Shoper? Zebrałem w poniższym artykule porady i wskazówki na podstawie naszych doświadczeń agencyjnych.

  • Spis treści
  • Pozycjonowanie Shoper w pigułce
  • Czy warto wybrać Shoper pod kątem SEO?
  • Jak zoptymalizować sklep w Shoper w 7 krokach?
  • Bonus: Największe pod kątem SEO sklepy na Shoper

Pozycjonowanie Shoper w pigułce

Shoper ma wbrew pozorom sporo wspólnego z handlarzem na zdjęciu powyżej. Wydaje się, że w obu przypadkach „na tym wózku” jest trochę za dużo rzeczy. W przypadku Shopera są to filtry, których mimo użycia rel=”canonical” jest ogrom kombinacji, z którymi Google nie zawsze sobie radzi. Ale do rzeczy – na start podsumowanie, czyli coś dla szukających szybkich informacji. Plusy i minusy pod kątem SEO i tzw. Pozycjonowania Shopera.

PLUSY

MINUSY

  • Sprawdzone rozwiązanie z wieloma skutecznymi pod kątem SEO sklepami.
  • Shoper zapewnia możliwość podstawowej optymalizacji elementów.
  • Obsługa danych strukturalnych Schema.org.
  • Wbudowana platforma blogowa.
  • Obsługa nowoczesnych formatów zdjęć (WebP).
  • Prosty do optymalizacji dla początkujących.
  • Brak możliwości edycji filtrów (title, meta, Hx, tworzenie opisów).
  • Problematyczna optymalizacja nagłówków na stronach kategorii (powiązane z nazwami kategorii).
  • Ograniczone możliwości bardziej zaawansowanych wdrożeń SEO.
  • Brak obsługi meta robots „noindex”.
  • Nieoptymalnie rozwiązane filtrowanie (zbyt duża liczba adresów URL).

NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ NA POCZĄTKU?

  • Skala wyzwań pod kątem SEO w dużej mierze zależy od szablonu, który zostanie użyty. O ile rozwiązania IT są cięższe do zmiany, część elementów można uwzględnić lub pominąć na etapie projektowania szablonu.
  • Jeżeli to możliwe, zrezygnuj ze zmiany widoku listingów produktów (kafelkowy/lista) – wybierz jeden. Ograniczy to liczbę nieindeksowanych stron generowanych przez Shoper.
  • Ogranicz liczbę kombinacji filtrów – w Shoper ciężko wykorzystać je pod kątem SEO, a znacząco zwiększają liczbę adresów URL w sklepie.
  • Już na starcie zaprojektuj i zadbaj o strony producentów, przydadzą się na dalszych etapach rozwoju sklepu.
  • Uwzględnij w projekcie opisy kategorii i ich wyświetlanie zarówno nad listingiem produktowym, jak i pod. Pozwoli to na tworzenie dłuższych opisów kategorii bez obniżania pozycji listingu.
  • Warianty produktu używaj tylko w uzasadnionych przypadkach, gdy wariant determinuje stworzenie nowego, innego opisu produktu.

Czy warto wybrać Shoper pod kątem SEO?

Wybierając Shopera jako platformę e-commerce warto wziąć pod uwagę skalę planów pod kątem SEO. W przypadku mniejszych sklepów, dla których ruch organiczny ma być wparciem i rozwojem sprzedaży online, Shoper pozwoli nam osiągnąć zadowalające wyniki za pomocą dostępnych narzędzi.

Z drugiej strony, Shoper może sprawić nam trochę problemów szczególnie przy bardziej customowych rozwiązaniach na większą skalę, za które można zapłacić, ale nie ma ich w podstawie. Jeżeli ambicją jest zdobycie rynku, a konkurencja jest silna, na pewnym etapie rozwoju mogą pojawić się ograniczenia ciężkie do przejścia.

Shoper dobrze sprawdzi się jako platforma do zbudowania solidnej pozycji SEO na rynku wyszukiwarek, jednak w przypadku dużych sklepów z ambicjami lidera konkurencyjnego rynku ograniczenia platformy mogą zahamować rozwój.

Co Zoptymalizujemy w Shoperze?

Przechodząc do szczegółów, jakie elementy możemy prosto modyfikować w ramach platformy, a jakie sprawią nam problem?

Na co pozwala nam optymalizacja SEO w Shoper?

  • Edycja robots.txt.
  • Przekierowania (metodą .htaccess oraz z poziomu aplikacji).
  • Schematy i customowe meta description.
  • Generowana Sitemapa XML.
  • Dodawanie opisów dla produktów, kategorii, producentów.
  • Indeksowanie filtrów (nie możemy natomiast edytować nagłówków i treści na nich).
  • Generowanie schema.org.
  • Dodanie certyfikatu SSL.
  • Zmiany w adresacji URL.
  • Uzupełnianie ALT dla obrazków.

Z czym będziemy mieli problem?

  • H1 kategorii, produktów, producentów, filtrów (dziedziczone po nazwie elementu)***.
  • Sposobem budowania filtrów (filtry automatycznie budują określone adresy URL i schemat działania).
  • Elementami wyświetlanymi w sitemap.xml (elementy nieindeksowane także mogą się w niej znaleźć).
  • Użycie i edycja meta robots, np. „noindex” (nie ma takiej opcji do wyboru na platformie).
  • Edycha nazw plików zdjęć.

Reasumując, Shoper pozwala w podstawowej swojej konfiguracji na ustawienie i optymalizację kluczowych dla SEO elementów, problemy jednak zaczynają się, gdy poszukujemy customowych rozwiązań dla filtrów, nagłówków czy bardziej zaawansowanej optymalizacji pod kątem SEO. W następnej części przygotowaliśmy krótki poradnik jak zadbać o SEO w Shoperze korzystając z podstawowych i ogólnodostępnych funkcji platformy.

 

***EDIT: 18.08.2022: Jak rozdzielić nazwy kategorii i treść nagłówków H1?
W kontekście customowych nagłówków H1 istnieje sprytne obejście opisane na blogu Top Online, które wykorzystuje pole meta keywords (obecnie już nieużywane w SEO) do prezentowania różnych nazw kategorii oraz nagłówków H1. Poniżej filmik, który prezentuje całość rozwiązania.

Jak zoptymalizować sklep w Shoper w 7 krokach?

Przejdźmy zatem do tego, jak zoptymalizować pod kątem SEO sklep oparty o Shoper. Oto 7 najważniejszych kroków, wybranych dla rozpoczynających przygodę pozycjonowania.

1. Odpowiednia architektura sklepu i przyjazne adresy URL

Zadbaj o to, aby na jedną kategorię nie przypadało więcej niż 200-300 produktów i nie mniej niż 15. Odpowiednio zrównoważona architektura kategorii i podkategorii stanowi podstawę skutecznych działań SEO. Odpowiednio zaplanuj także nazewnictwo kategorii, ponieważ na ich podstawie tworzą się nagłówki H1 w serwisie. Zamiast „Kolorowe” użyj „Długopisy kolorowe”, zamiast „do tańczenia” -> „Maty do tańczenia”.

Ustalając architekturę sklepu, czyli kategorie i podkategorie, poszczególnym stronom można nadać także niestandardowy adres URL, wchodząc w konkretną kategorię, zakładkę Pozycjonowanie (na dole strony kategorii lub jako zakładka na kartach produktu), widoczną na poniższym obrazku.

Rysunek 1: Edycja adresów URL w Shoper.

Rysunek 1: Edycja adresów URL w Shoper.

 

Istotne jest to, aby takie zmiany dokonywać przed wdrożeniem sklepu i w trakcie samego procesu pozycjonowania Shoper nie ingerować w architekturę na poziomie adresów URL o ile nie jest to niezbędne.

2. Zakładka „SEO” 

Zakładka SEO w Shoper, to podstawowe narzędzie, pozwalające nam na ustawienie globalnych schematów title i description, adres sitemapy XML oraz edycji pliku robots.txt.

Rysunek 2: Zakładka SEO w Shoper, pozwalająca na edycję podstawowych parametrów istotnych w pozycjonowniu.

Rysunek 2: Zakładka SEO w Shoper, pozwalająca na edycję podstawowych parametrów istotnych w pozycjonowniu.

 

Po kliknięciu, będziemy mieli możliwość edycji title, description (Ustawienia Podstawowe), Sitemap.xml (Google Sitemap) oraz edycji pliku robots.txt (Zaawansowane).

Rysunek 3: W zakładce SEO w Shoper możemy edytować: title, description, sitemap.xml oraz robots.txt.

Rysunek 3: W zakładce SEO w Shoper możemy edytować: title, description, sitemap.xml oraz robots.txt.

 

3. Konfiguracja Title i Description

W powyżej wskazanej zakładce, Shoper w obszarze SEO umożliwia nam ustalenie schematów title i description dla różnych typów podstron w serwisie: strony głównej, kategorii, producentów, artykułów, kolekcji i kart produktu. Zróżnicowanie tych elementów to podstawa SEO, którą należy wykonać, a najprościej zrobić to używając shorcode’ów różnicujących elementy wyświetlane w title, description.

Przykład użycia:

W sklepie z soczewkami, używamy do konstrukcji title dla stron produktowych {product_name}:

W tym celu, schemat w Shoper wygląda następująco:

Kup {product_name} w Sklepie Internetowym Domena.pl

W Title dzięki temu, dla przykładowego produktu pojawia się::

Kup Soczewki Kontaktowe Soflens 59 w sklepie Domena.pl

W połączeniu ze statyczną częścią przed/po shortcode w title, description w prosty sposób pozwoli to stworzyć unikalne tytuły i opisy większości podstron w sklepie Shoper.

Shortcut do użycia w Title/Description Co będzie się wyświetlać?
{product_name} Nazwa produktu.
{category_name} Nazwa kategorii.
{producer_name} Nazwa producenta.
{blog_article_name} Nazwa artykułu na blogu.
{blog_tag_name} Tagi przypisane do artykułu.
{blog_category_name} Kategoria przypisana do artykułu.
{blog_article_short_description} „Skrócona treść wpisu” z treści artykułu.
{seo_keywords} Główne meta keywords po przecinku, ustalone dla strony głównej sklepu.
{collection_name} Nazwa kolekcji.
{shop_name} Tytuł strony głównej sklepu.
{breadcrumbs} Zawartość breadcrumbs.
{filters} Wybrane zawężenia w filtrach.

Tabela 1: Zbiór shortcode’ów do użycia w title, description w Shoper.

Warto jednak wziąć pod uwagę, że w przypadku producenta lepiej zamiast szablonu stworzyć unikalne opisy i tytuły. Przykładowo, nazwa producenta „Samsung” może zbyt ogólnie oddawać ofertę naszego sklepu dla producenta. Jeżeli nasz sklep sprzedaje tylko pralki Samsung, lepiej użyć w takim przypadku Pralki Samsung zamiast szablonu {producer_name}.

4. Edycja elementów SEO w zakładce „Pozycjonowanie”

Oprócz ustalania schematów title, description, w zakładce Pozycjonowanie w Shoper, dostępną przy każdym produkcie, kategorii, producencie możemy edytować te elementy tylko dla konkretnej podstrony. W dalszym etapie konfiguracji sklepu warto indywidualnie podejść do stron kategorii, producentów, czy kluczowych produktów (lub tych, których nazwa jest zbyt długa lub zawiera dużo znaków i cyfr).

Dla stron kategorii, podkategorii znajduje się ona na dole strony po kliknięciu w element, który chcemy edytować, w przypadku produktów i producentów, po kliknięciu w zakładkę w submenu (widok poniżej).

Rysunek 4: Zakładka Pozycjonowanie w Shoper, karta produktu. Pozwala na edycję tytułu, description i adresu URL dla konkretnych produktów/producentów/kategorii.

Rysunek 4: Zakładka Pozycjonowanie w Shoper, karta produktu. Pozwala na edycję tytułu, description i adresu URL dla konkretnych produktów/producentów/kategorii.

 

5. Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to standard z serii „must have”, powoduje zmianę adresu na https://, który jest standardem wymaganym w dzisiejszych czasach. Instalowany jest przez zespół Shoper, a do wyboru mamy dwie opcje:

  1. Własny certyfikat (wtedy ponosimy opłatę za instalację i wdrożenie certyfikatu)
  2. Certyfikat Shoper (opłata jest w cyklu abonamentowym per domena/subdomena, a za instalację nie płaci się dodatkowych pieniędzy).

Warto wspomnieć, że certyfikat oferowany przez Shoper posiada długość klucza szyfrowania 2048 bit (stan na 16.08.2021), obsługiwany przez większość przeglądarek i uznawany za bezpieczny (w odróżnieniu od 1024 bit, który jest nieco przestarzały).

Aby wykupić certyfikat należy przejść do zakładki: Ustawienia -> Ogólne -> Domeny -> Certyfikat SSL.

6. Optymalizacja obrazków

Shoper dla każdego zdjęcia umożliwia nadanie atrybutu ALT. Jest to atrybut widoczny jako potocznie zwana „chmurka” po najechaniu na zdjęcie, ale ma także zadanie opisania zawartości obrazka dla niewidomych, a także połączenie fraz ze zdjęciem przez Google. Optymalnym rozwiązaniem jest nadawanie zdjęciom nazw produktów, a w przypadku wielu zdjęć dodatkowe opisanie zdjęcia (przykładowo: przód, tył, zbliżenie).

Aby edytować atrybuty alt zdjęć, przechodzimy do zakładki Produkty -> Galeria -> Wybieramy zdjęcie, którego alt chcemy edytować i klikamy menu rozwijane „Edytuj opis zdjęcia” (screen poniżej).

Rysunek 5: Edycja atrybutu "alt" dla zdjęć w Shoper.

Rysunek 5: Edycja atrybutu „alt” dla zdjęć w Shoper.

 

7. Przekierowania 301

Kolejną funkcją przydatną w procesie pozycjonowania w Shoper jest dodawanie przekierowań z poziomu aplikacji (screen poniżej). Wchodząc w: Ustawienia -> Zaawansowane -> Przekierowania, mamy dostęp do obecnych przekierowań, które możemy edytować i dodawania nowych.

Rysunek 6: Przekierowania z poziomu aplikacji Shoper. Istotny element procesu pozycjonowania.

Rysunek 6: Przekierowania z poziomu aplikacji Shoper. Istotny element procesu pozycjonowania.

 

Przekierowania w Shoper z zasady mają kod 301 (stałe), co jest pod kątem SEO prawidłowym rozwiązaniem, po wdrożeniu, warto jednak sprawdzić, czy takie przekierowanie działa właściwie. A kiedy je wdrażać? Szczególnie w takich przypadkach jak:

  • zmiany adresów URL produktów/kategorii lub innych typów,
  • usuwanie istniejących już podstron,
  • stałe usunięcie danych produktów.

Dalsze kroki w pozycjonowaniu

Po podstawowej optymalizacji korzystnym kierunkiem pod kątem SEO jest rozwój treści na stronach kategorii, produktów, producentów, a także rozwój części contentowej – bloga, który pozwoli dotrzeć do klientów w sposób pośredni, za pomocą porad i odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów. Dla każdej z tych opcji, Shoper udostępnia możliwość dodawania opisów kategorii (upewnijmy się, że nasz szablon je uwzględnia), rozwój i zmianę opisów produktów oraz platformę blogową, na której możemy rozwijać sekcję poradnikową sklepu.

Bonus: Największe pod kątem SEO sklepy na Shoper

W poszukiwaniu przykładów największych zasięgowo pod kątem SEO sklepów internetowych opartych o Shoper, przygotowaliśmy poniższe zestawienie, w którym pojawiają się po dwa sklepu z kategorii: alkohole, dom/ogród i muzyka. Nie brakuje wśród nich także sklepów z bardzo szeroką ofertą (15 tys. produktów i więcej).

Domena Branża Produkty Szacowany ruch z wyszukiwarek Frazy w TOP 10
artbud.pl Budowlana 9 000-10 000 66 000 13 861
smaczajama.pl Alkohole 9 000-10 000 267 813 10 639
podkarpackiesady.pl Dom, Ogród 1 000-2 000 637 590 9 796
alenuty.pl Muzyka 15 000-20 000 16 932 414 9 743
sklepzycia.pl Drogerie 3 000-4 000 361 978 8 883
fotoforma.pl Fotografia 1 000-2 000 51 688 8 241
propaganda24h.pl Alkohole 2 000-3 000 684 348 7 510
atomcomics.pl Komiksy 70 000-80 000 82 935 6 801
sklepdlaogrodu.pl Dom, Ogród 1 000-2 000 133 724 6 091
voiceshop.pl Muzyka 14 000-15 000 13 848 5 896

Tabela 2: Źródło: Senuto.com, dane na dzień 28.07.2022.

Jak sprawdzić ile produktów ma dany sklep internetowy oparty na platformie Shoper?

Na koniec szybka porada. Jeżeli chcemy sprawdzić ile produktów ma sklep oparty na Shoperze, wystarczy w Google użyć komendy: site:domenasklepu.pl/pl/p/

Liczba wyników, które się pojawią będzie w przybliżeniu oddawać liczbę zaindeksowanych produktów w Google. A wszystko przez schemat adresów URL produktów, które standardowo zaczynają się od „domena.pl/pl/p/”.

 

Masz pytania dotyczące pozycjonowania w Shoper?

Skontaktuj się z nami, SEO zajmujemy się od lat, a nasi klienci także korzystają z tej platformy, użyj hasła SEO_Shoper w mailu, formularzu lub telefonicznie i skorzystaj z bezpłatnych 30 minut konsultacji dotyczących Twojego sklepu internetowego.

* źródło: Raport Senuto “E-commerce w Polsce. Sklepy internetowe z najlepszym SEO 2021″

** Dane na dzień 28.07 na podstawie Senuto.com

Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję