Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Docelowa grupa odbiorców jest na wagę złota. Jak ją określić? 

Docelowa grupa odbiorców jest na wagę złota. Jak ją określić? 

Dobrze opracowana strategia marketingowa powinna dotrzeć do jak największej grupy odbiorców. Wiele przedsiębiorstw nie poświęca jednak uwagi na identyfikację potencjalnego klienta, a skupia się na agresywnej kampanii sprzedażowej. Często takie działania reklamowe nie przynoszą zamierzonych efektów. Kim są nasi potencjalni klienci? Co to jest docelowa grupa odbiorców i czym różni się od persony marketingowej? Zapraszamy do naszego poradnika.

  • Spis treści
  • Docelowa grupa odbiorców, czyli właściwie co? 
  • Dlaczego warto poznać docelową grupę odbiorców? 
  • B2B czy B2C – komu sprzedać wazon?
  • Co wziąć pod uwagę przy określaniu docelowej grupy odbiorców? 
  • Halo, kim jesteście? Narzędzia do analizy grupy docelowej 
  • Czym jest persona marketingowa? Stwórz ją razem z nami  
  • Czym się różni docelowa grupa odbiorców od persony marketingowej?  
  • To już koniec przygody  

Szybkie info dla niecierpliwych  

  • Docelowa grupa odbiorców to zbiór danych osób lub firm, które mogą być potencjalnymi klientami dla firmy.  
  • Persona marketingowa to fikcyjny szablon idealnego klienta. Umożliwia poznanie pragnień i potrzeb konsumenta.  
  • Połączenie grupy docelowej i persony reklamowej pozytywnie wpływa na przygotowywanie złożonej strategii marketingowej.  
  • Identyfikując grupę klientów, należy wziąć pod uwagę czynniki: demograficzne, geograficzne, psychologiczne i behawioralne.  
  • Pomocne narzędzia do określenia docelowej grupy odbiorców, to: Google Analytics, Google Trends, HotJar, Brand24, Answer the Public i Facebook Audience Insight 

Docelowa grupa odbiorców, czyli właściwie co? 

Grupa docelowa to osoby lub organizacje, które są potencjalnymi odbiorcami produktów lub usług oferowanych przez konkretną firmę. Identyfikacja grupy docelowej umożliwia marketerom lepsze zrozumienie potrzeb, preferencji i zachowań klientów, co pozwala na lepsze dostosowanie działań marketingowych. 

Aby określić, kim są Twoi klienci, musisz wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników. Przede wszystkim skąd pochodzą, ile mają lat, jakie mają wykształceniem, jaki wykonują zawód, ile zarabiają wszystkie aspekty demograficzne.

W dalszej części artykułu znajdziesz mini ściągawkę, która pomoże Ci ustalić grupę docelową (ang. target group) oraz przygotować od A do Z personę marketingową (ang. buyer person).

Dlaczego warto poznać docelową grupę odbiorców? 

Każde działanie marketingowe, które nie jest poprzedzone dokładną analizą potencjalnych odbiorców, zwiększa ryzyko porażki i przepalenia budżetu. Musisz pamiętać, że docelowa grupa odbiorców  docelowej jest ważne w obecnych czasach. Dlaczego? Przede wszystkim świat się nieustannie zmienia. Klienci są bombardowani z każdej strony komunikatami reklamowymi.

Znasz termin „ślepota bannerowa” (ang. banner blindness)? Oznacza ono zjawisko, w którym odbiorcy przestają zauważać treści reklamowe. W związku z tym firmy muszą regularnie aktualizować swoją strategię reklamową, aby klienci mogli utożsamiać się z ich komunikatami i ideą. Reklamy z ubiegłych lat już nie mają przełożenia na dzisiejsze realia oraz oczekiwania konsumentów. 

Ostatnie lata w świecie marketingu dowiodły, że spersonalizowana kampania skierowana do docelowej grupy ludzi może przynieść znacznie lepsze efekty niż nachalne komunikaty sprzedażowe. Ważne jest, abyś zdawał sobie sprawę, że zrozumienie potrzeb i problemów konsumentów pozwoli Ci dotrzeć do potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani zakupem Twoich produktów lub usług. 

Brzmi banalnie? Tak. Czy każda firma identyfikuje swoją grupę docelową? Nie. Teoria zawsze jest łatwa do opanowania, jednak sam proces analizy jest czasochłonny i wymaga użycia wielu środków. Zanim jednak do tego przejdziemy, określ najpierw swój typ klienta, do którego chcesz kierować kampanie reklamowe.

B2B czy B2C – komu sprzedać wazon?

Docelowa grupa docelowa to nie tylko klienci indywidualni, a także firmy i organizacje. Kluczowe jest, abyś ustalił, kto jest Twoim głównym odbiorcą. Możesz na początek zrobić to za pomocą podziału: business to business (B2B) lub business to consumer (B2C).

Nie każda firma kieruje swoje działania do indywidualnych klientów, którzy chcą kupić jeden lub dwa wazony. Niektóre przedsiębiorstwa mają w swojej ofercie produkty i usługi, które są kierowane do szerokiej gamy branż poszczególnych jednostek. Liczba sprzedawanych produktów jest w tysiącach. Przykładem są hurtownie. 

Poniżej przedstawiamy główne różnice w podejściu do klienta B2B a B2C. 

Co wziąć pod uwagę przy określaniu docelowej grupy odbiorców? 

Teraz gdy masz już świadomość głównych różnic między klientem B2B a B2C, możemy przejść do bardziej szczegółowego omówienia kryteriów, ułatwiających zidentyfikowanie potencjalnych klientów. Wcześniej wspomnieliśmy o kilku z nich, jednak teraz przyjrzymy im się z bliska. 

Aby dokładnie określić docelową grupę odbiorców dla Twojej firmy, musisz skupić się na poniższych czynnikach.

Demograficzne

Geograficzne

Psychologiczne

Behawioralne

Wiek, płeć, zawód, poziom wykształcenia, stan cywilny, rodzina, dochody

Kraj, miasto, region, okolica, otoczenie

Osobowość, styl, podejście do życia, motywacja, wartości, cele życiowe

Szybkość podejmowania decyzji, czas zakupów, lojalność względem marki

Halo, kim jesteście? Narzędzia do analizy grupy docelowej 

Dzisiejszy świat daje nam o wiele większe możliwości analityczne niż kiedyś. Obecnie na rynku jest wiele narzędzi, które umożliwiają identyfikację potencjalnego użytkownika. Dzięki nim jesteśmy w stanie dowiedzieć się więcej na temat jego potrzeb, zainteresowań, preferencji, a także poszczególnych zachowań. Które z nich warto wykorzystać do identyfikacji grupy docelowej? 

Oto najpopularniejsze narzędzia do zbierania danych:

Nazwa 

Pozyskane informacje  

Google Analytics  

dane demograficzne, ilość czasu poświęcona na stronie www, urządzenie, z jakiego korzystał użytkownik, ścieżka 

Google Trends 

najpopularniejsze słowa kluczowe dla danej branży, trendy w społeczeństwie 

HotJar 

ruch myszki użytkownika, sesja, mapy ciepła 

Brand24  

opinie klientów na temat marki, komentarze, wnioski, dyskusje 

Answer the Public 

zainteresowania użytkowników, najczęściej wyszukiwane słowa kluczowe 

Facebook Audience Insight 

dane demograficzne, zachowania i zainteresowania odbiorców, lokalizacja, sposób spędzania czasu  

Możesz również skorzystać z tradycyjnych metod analizy, które nadal są ważnym narzędziem w pozyskiwaniu istotnych informacji. Należą do nich m.in.: 

  • ankiety, 
  • wywiady, 
  • obserwacja (otoczenie i fora internetowe). 

Ankiety są powszechnym narzędziem służącym do zbierania danych od klientów. Mogą być przeprowadzane online lub offline. Wypełnianie ankiet umożliwia zebranie różnorodnych informacji, od preferencji produktowych, po opinie na temat obsługi klienta. Narzędzie może być przeznaczone do różnych celów badawczych, bowiem pozwala na porównanie odpowiedzi i wyciągnięcie wniosków. Przeprowadzanie wywiadów z klientami to z kolei sposób na zdobycie bardziej szczegółowych informacji na temat ich potrzeb i motywacji. Wywiady mogą być prowadzone osobiście, przez telefon, e-mail lub za pomocą platform do wideokonferencji. 

Obserwacja klientów w ich naturalnym środowisku to kolejna skuteczna metoda pozyskiwania danych. Pozwala na lepsze zrozumienie preferencji i zachowań. Dzięki obserwacji możemy również dowiedzieć się, jak poszczególne osoby reagują na komunikaty reklamowe i pozostałe bodźce. Warto zaznaczyć, że ta technika może być stosowana w strefie online np. za pomocą forów internetowych lub grup zamkniętych. 

Czym jest persona marketingowa? Stwórz ją razem z nami  

Persona marketingowa (ang. buyer persona) to zdefiniowany profil potencjalnego, a zarazem idealnego klienta dla Twojej firmy, produktu lub usługi. Stworzenie takiego profilu jest kluczowym krokiem w procesie marketingowym, ponieważ pomoże Ci lepiej zrozumieć grupę docelową i dostosować swoje działania reklamowe do konkretnych potrzeb klientów.

Persona marketingowa obejmuje szereg informacji, takich jak:

  • dane demograficzne (wiek, płeć, wykształcenie, stan cywilny), 
  • zachowania konsumenta (preferencje zakupowe, sposób podejmowania decyzji), 
  • cele i marzenia (ukryte pragnienia i potrzeby), 
  • problemy (wyzwania, z jakimi zmaga się klient). 

Oto schemat, który możesz pobrać i wykorzystać w celu przygotowania persony.

Czym się różni docelowa grupa odbiorców od persony marketingowej?  

Już wiesz, że docelowa grupa odbiorców to ogólny zbiór danych związanych z osobami lub instytucjami, które są potencjalnymi klientami produktów lub usług Twojej firmy. Obejmuje szerokie spektrum społeczeństwa i może być zdefiniowana na podstawie kryteriów demograficznych, behawioralnych oraz geograficznych. 

Masz również świadomość, że persona marketingowa to fikcyjny profil Twojego idealnego klienta. Jest opisem konkretnego konsumenta, który został stworzony na podstawie danych demograficznych, a także celów, potrzeb i jego preferencji. 

To jakie są jeszcze różnice? 

Grupa docelowa 

Persona marketingowa 

Grupa docelowa to masowy zbiór cech i informacji konsumentów 

Persona marketingowa pozwala na wgłębienie się w indywidualne potrzeby, progi bólu i pragnienia klienta  

W przypadku grupy docelowej działania analityczne są zdecydowanie bardziej mierzalne i pozwalają na szeroką perspektywę 

Persona jest narzędziem do działań marketingowych, która pozwala na dobranie prawidłowej komunikacji. Może badać jedynie wąskie grono i jest mało mierzalna  

Grupa docelowa reprezentuje realne społeczeństwo 

Persona marketingowa przedstawia stereotyp iszkic idealnego klienta  

To już koniec przygody  

Dotarliśmy już do końca naszego poradnika. Grupa docelowa jest kluczowym narzędziem, które umożliwia opracowanie skutecznej strategii marketingowej. Warto, abyś łączył ją z personą marketingową, ponieważ umożliwi to głębsze zrozumienie swoich klientów. Dzięki temu połączeniu będziesz mógł tworzyć spersonalizowane i efektywne kampanie reklamowe, które precyzyjniej trafią do naszej grupy docelowej.

Pamiętaj jednak o regularnej aktualizacji danych oraz monitorowaniu współczesnych trendów. 

Źródła: 

  1. https://www.researchgate.net/publication/319085560_Market_Segmentation_Targeting_and_Positioning[dostęp: 15.02.2024] 
  2. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1057740800703329[dostęp: 15.02.2024] 
  3. https://www.persona-institut.de/en/personas-segmente-zielgruppen/ [dostęp: 22.02.2024] 
  4. https://www.upwork.com/resources/buyer-personas [dostęp: 01.03.2024]
  5. https://blog.hootsuite.com/target-market/ [dostęp: 01.03.2024]

 

 

Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję