/ Artykuły
/ sobota, 24 listopada 2018 roku
Search Experience – czy SEO i UX idą w parze?
„Kto chce to wdrożyć? SEO? To nie może tak wyglądać”.
Od wielu lat toczy się spór i dyskusja dotycząca sposobu pogodzenia SEO z UXem serwisu oraz tego, co jest ważniejsze. Połączenie tych dwóch aspektów w serwisach jest w dzisiejszej rzeczywistości szczególnie istotne i może przynieść wiele długodystansowych korzyści.
- Spis treści
- Trendy w SEO
- Czynniki SEO i UX wg Google
- Experience użytkowników z wyszukiwarek
- Jak budować skuteczny search experience?
- Jak analizować search experience?
- Punkty wspólne SEO i UX
- Usługi SXO
Trendy w SEO
Kierunek, który w ostatnich latach przybrał Google, stawia nowe światło na sposób organizacji działań SEO. Czynniki takie jak użyteczność strony, jakość wizyt z wyników organicznych i inne elementy szeroko rozumianego UX i Usability, stają się równorzędnym argumentem w skutecznej strategii i działaniach SEO. Choć wcześniej również pełniły ważną rolę, teraz stają się (choć nigdy wcześniej nie powinny być lekceważone) podstawą, od której warto zacząć budowę wizji skutecznego serwisu w wyszukiwarkach. Do stale zyskujących czynników zaliczamy m.in.: szybkość strony, użyteczność strony mobilnej oraz szeroko rozumiany search experience, o którym więcej opowiemy w tym artykule. Dodatkową szansę dostają także serwisy prezentujące swoje treści w formie AMP (Accelerated Mobile Pages), lekkiej, okrojonej wersji strony, dostosowanej pod kątem szybkości ładowania i UX dla użytkowników mobilnych.Czynniki SEO i UX wg Google
Wiele osób mylnie interpretuje czynniki UX, które Google bierze pod uwagę pod kątem wartościowania stron w wynikach wyszukiwania, biorąc głównie pod uwagę wartości takich elementów jak współczynnik odrzuceń, czas na stronie, ilość sesji na stronę czy konwersja. Oczywiście są one dla nas obrazem zachowania użytkowników, jednak dla Google (choć dane pochodzą z ich narzędzia) nie jest kluczowe to, czy nasza strona ma współczynnik odrzuceń 30% czy 70%. Nie powinno mieć też znaczenia czy ktoś wykonuje 5 odsłon na wizytę czy 3. Te elementy pośrednio wpływają na inne, trafniejsze czynniki, o których za chwilę. Google do oceny jakości wyników wyszukiwania poszukuje bardziej wysublimowanych czynników. W skali Internetu tak proste rozumowanie wiązałoby się z wywróceniem rankingu stron do góry nogami, z niepewnym efektem. Bardziej istotne od wspomnianych współczynników jest to jak wypada nasza strona pod kątem jakości wizyty na tle konkurencji oraz jaki jest experience użytkownika, który trafił na naszą stronę z wyszukiwarki. Poprawa tych elementów wpływa pozytywnie na jakość wyników wyszukiwania i wskazuje trafność wyników prezentowanych przez Google na zapytanie.Experience użytkowników z wyszukiwarek
Search experience to nic innego jak satysfakcja użytkownika z wyników, które pojawiły się w wyszukiwarce. Rodzaje wyszukiwań użytkowników możemy podzielić na trzy typy:- Zakupowe (iphone, botki, dysk zewnętrzny sklep online)
- Nawigacyjne (youtube, onet, facebook)
- Informacyjne (jak zrobić zupę pomidorową, dell inspiron opinie, objawy grypy)
Jak budować skuteczny search experience?
Aby skutecznie pracować nad search experience należy zwrócić oczy w stronę użytkownika i jego zachowania w wynikach wyszukiwania. Zazwyczaj upraszczamy ten proces, stwierdzając: użytkownik wpisał jak robić masaż, wszedł na moją stronę – super!. Pomijamy w tym wszystkim analizę dlaczego wpisał jak robić masaż, co miał na myśli i co w wyniku tego zastał na stronie. Jeżeli nie zaspokoimy potrzeby informacji w tym przypadku, użytkownik najpewniej wyjdzie z naszej strony i będzie szukać lepszej jakości informacji lub ponowi wyszukiwanie w inny sposób. Ale naszą stronę może już wtedy pominąć. W przypadku fraz zakupowych, sytuacja może wyglądać inaczej. Tutaj nasza oferta jest contentem, który decyduje o zadowoleniu użytkownika. Jeżeli nasza strona jest na pierwszym miejscu na “tanie buty”, a po wejściu na tę stronę ceny obuwia zaczynają się od np. 150 zł. Użytkownik zapewne nie otrzyma satysfakcjonującej oferty. Jak na rynku, twoja oferta dla użytkownika musi być konkurencyjna i odpowiadać potrzebom.Jak analizować search experience?
Ok, to wiemy o co mamy zadbać, ale jak to zmierzyć i analizować? Monitorowanie zaangażowania – istnieje wiele elementów, które mogą świadczyć o zaangażowaniu użytkownika. Jednymi z najczęstszych, które mogą być stosowane są:- komentarze (lub autorskie rozwiązania z emocjami, które budzi artykuł, np. w wp.pl)
- zaangażowanie social media (udostępnienia, like)
- współczynniki jakości wizyt (bounce rate, strony na sesję, powracalność)
- współczynniki konwersji