Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Case Studies

+150% w branży Parenting w 1,5 roku

+150% w branży Parenting w 1,5 roku

W przypadku portali tematycznych pierwsze miejsce w badaniach Megapanelu to sukces w wielu wymiarach. Po pierwsze – zapewnia uwagę reklamodawców. Po drugie – daje pole position w wyścigu po nich, a także zwiększa wpływ brandu i serwisu na rynek. W poniższym case study opowiem jak wyglądał proces SEO w serwisie eDziecko, który w przeciągu półtora roku osiągnął pierwsze miejsce w kategorii parenting w Megapanelu oraz o wpływie SEO na ten wynik.

  • Spis treści
  • Analiza rynku i konkurencji
  • Jakość, architektura serwisu i content - trzy czynniki sukcesu
  • Redesign w służbie SEO
  • Proces redakcyjny i content plan
  • Efekty działań
Krótkie podsumowanie: Rodzaj serwisu: content evergreen Czas działań: 1,5 roku Efekt: +150% sesji z kanału organic Ogólna strategia działań SEO:
  • Szczegółowa analiza rynku i pokrycie contentowe branży „Parenting”.
  • Wykorzystanie potencjału serwisu przez optymalizację serwisu.
  • Rozwój kompetencji redakcji i jasny proces tworzenia treści.
  • Rozwój contentu z jednoczesną poprawą jakości serwisu pod kątem SEO.
Ważne! Podczas pracy nad serwisem eDziecko miałem kontrolę nad każdym aspektem działania serwisu. Dzięki świetnej współpracy z osobami odpowiedzialnymi za produkt i redakcją, udało się przeprowadzić efektywne działania SEO.

Analiza rynku i konkurencji

Solidna analiza to podstawa. Działając w konkurencyjnej branży jaką jest parenting, grzechem byłoby nie spojrzeć na serwisy rywalizujące w wynikach wyszukiwania. Od tego zaczął się proces SEO i to właśnie punkt wskazał drogę dla wielu następnych działań.
Pod lupę wziętych zostało ponad dziesięć czołowych serwisów parentingowych, tj. parenting.pl, dzieci.pl, czasdzieci.pl i inne.
Podczas analizy powstała „mapa treści” zawierająca ponad 150 000 słów kluczowych. Dokument ten stał się jednocześnie podstawą do dalszych działań wskazując, które obszary branży mają potencjał, a które content w serwisie już pokrywa.

Jakość, architektura serwisu i content – trzy czynniki sukcesu

Tuż po analizie konkurencji przyszedł czas na analizę serwisu, którym się zajmowałem. Tym razem pod kątem SEO i architektury informacji. W serwisach contentowych istotne jest to, jak daleko użytkownik oraz wyszukiwarki, muszą sięgnąć po wybrany artykuł.
Jeżeli ukryjemy treści głęboko w serwisie, nie łudźmy się, że Google pokaże je na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Po analizie serwisu pod kątem SEO, wyszło na jaw parę kluczowych dla widoczności kwestii:
  1. Serwis wymagał optymalizacji architektury serwisu. Starsze treści były zakopane głęboko w strukturze strony.
  2. W serwisie indeksowanych było wiele zbędnych elementów, które obniżały efektywność indeksacji i w efekcie także jakość serwisu (m.in. strony z parametrami, duplikaty stron artykułów).
  3. Serwis pod kątem wizualnym był przeciążony reklamami, a także dodatkowymi elementami, które dochodziły z biegiem lat – to wszystko utrudniało użytkownikowi nawigację po serwisie i wpływało negatywnie na usability serwisu.
  4. W kluczowych sekcjach serwisu brakowało jakościowego contentu, a redakcja nie działała według żadnych schematów wspomagających widoczność SEO artykułów.

Quick wins

Jako quick wins zastosowaliśmy standardowe, szybkie działania przy tej charakterystyce serwisu:
  • Zlokalizowanie stron z potencjałem i niskiej jakości contentem (+ rozwój tych treści).
  • Linkowanie wewnętrzne treści z dużym potencjałem i pozycjami 4-20.
  • Wyindeksowanie niskiej jakości stron i duplikatów z kluczowych miejsc.
  • Szkolenia zespołu.
W pierwszej kolejności zajęliśmy się poprawą jakości serwisu i zmianami technologicznymi, jednocześnie kontynuując prace redakcji i pracując nad poprawą jakości treści w serwisie.

Redesign w służbie SEO

Solidna architektura i UX serwisu to podstawa efektywnych działań SEO. Z inicjatywami SEO w końcówce 2016 roku zbiegł się planowany redesign serwisu eDziecko.pl, podczas którego udało się zmienić wiele istotnych elementów związanych z SEO. Świetna współpraca z Wojtkiem Krusińskim, który zajmował się projektem po stronie zarządzania, pozwoliła wdrożyć większość pomysłów na poprawę widoczności w Google. Przy okazji zmian wizualnych w nowym serwisie, ograniczona została liczba zduplikowanych linków w layoucie serwisu, a w zamian pojawiły się nowe odnośniki w głąb serwisu. Szersze linkowanie pomogło spłycić architekturę portalu i skierować moc SEO w jego strategiczne obszary. Ostatecznie, sam serwis również zyskał pod kątem UX po odświeżeniu i oczyszczeniu layoutu. Poniżej zestawienie odnośników na kluczowych stronach przed i po zmianach.
HP Dział Artykuł
Stary layout 383 274 206
Nowy layout 490 372 255
Tabela. Linkowanie wewnętrzne przed i po zmianach. Na podstawie danych z narzędzia web.archive.org.

Serwis edziecko.pl przed (po lewej) i po redesignie (po prawej).

Proces redakcyjny i content plan

Bez jakościowego contentu nie ruszymy. Po poprawie serwisu pod kątem technologicznym i UX, rozwój obecnego contentu według wspomnianej już „mapy treści” był naturalną koleją rzeczy. Content na stronie został zmatchowany z istniejącym dokumentem, dając jasne informacje, które tematy zostały już stworzone i w jakim obszarze mamy tzw. „content gaps”. Nowe artykuły były poparte odpowiednim researchem słów kluczowych, które są odzwierciedleniem potrzeb użytkowników wyszukiwarek, a także – dzięki świetnej współpracy z redakcją, solidnie i wyczerpująco napisane (szczególne podziękowania dla Albiny Stefańskiej i Natalii Nocuń-Komorowskiej). Dbaliśmy szczególnie o to, aby treści przy zachowaniu standardów redakcyjnych (a więc wysokiej jakości i merytoryczności), stanowiły odpowiedź na tematy, których użytkownicy szukają w internecie. Systematyczne tworzenie treści wraz z wcześniejszymi zmianami technologicznymi, dało zadowalające rezultaty (o których poniżej w efektach działań).

Efekty działań

Podsumowanie działań nad eDziecko.pl na przestrzeni 17 miesięcy: Czerwiec:
  • Analiza i „mapa treści” segmentu parenting vs treści na dziecko.pl.
Lipiec – Wrzesień
  • Wdrożenie quick wins, poprawa treści, szkolenia.
  • Oczyszczenie serwisu pod kątem stron niskiej jakości.
Grudzień
  • Poprawa architektury treści serwisu podczas redesignu.
Styczeń – Październik
  • Wprowadzenie procesu pracy z redakcją i zintensyfikowanie prac nad tworzeniem contentu.
Powyższe działania przedstawiamy poniżej na osi czasu wraz z wykresem Google Analytics. Z powodu poufności danych nie będziemy prezentować liczb, natomiast na poniższym wykresie widzimy efekt działań miesiąc po miesiącu. Na koniec, w październiku cieszyliśmy się wspólnie ze wzrostu w wysokości 150%. Co ważne, startowaliśmy z wysokiego pułapu ruchu, który w tamtym czasie był w top 3 serwisów parentingowych w Polsce, mocno windując jego pozycje i wyprzedzając konkurencję. Dodając do tego działania social i promocję wewnętrzną serwisu udało się osiągnąć top 1 w kategorii Parenting. Poniżej wykres z okresu 06.2015-10.2016 w narzędziu Semstorm.

Obrazek. Ciemna linia – ilość fraz w top50, jasna – top10.

  Na koniec jeszcze raz dziękuję osobom z którymi w tamtym czasie współpracowałem, szczególnie Wojtkowi, Albinie i Natalii. To były dobre czasy.
Rekomendacje
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Anna Dulęba
Anna Dulęba
Head Of Marketing, Domiporta.pl
Współpraca z Pawłem przy projekcie wyszukiwarki nieruchomości Domiporta.pl była przyjemnością. Dzięki jego wiedzy i zaangażowaniu ruch organiczny w ciągu kilku miesięcy wzrósł o ponad 50%.
Adam Przybycin
Adam Przybycin
CEO, Pitax.pl
Od kilku lat współpracujemy z Wojtkiem, a teraz IF.PL w zakresie SEO i Lead Generation w konkurencyjnej branży finansowej. Dzięki jego doświadczeniu udało nam się uzyskać bardzo dobre rezultaty i znacząco zwiększyć przychody spółki.

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję