/ Case Studies
/ sobota, 24 listopada 2018 roku
+150% w branży Parenting w 1,5 roku
W przypadku portali tematycznych pierwsze miejsce w badaniach Megapanelu to sukces w wielu wymiarach. Po pierwsze – zapewnia uwagę reklamodawców. Po drugie – daje pole position w wyścigu po nich, a także zwiększa wpływ brandu i serwisu na rynek. W poniższym case study opowiem jak wyglądał proces SEO w serwisie eDziecko, który w przeciągu półtora roku osiągnął pierwsze miejsce w kategorii parenting w Megapanelu oraz o wpływie SEO na ten wynik.
- Spis treści
- Analiza rynku i konkurencji
- Jakość, architektura serwisu i content - trzy czynniki sukcesu
- Redesign w służbie SEO
- Proces redakcyjny i content plan
- Efekty działań
Krótkie podsumowanie:
Rodzaj serwisu: content evergreen
Czas działań: 1,5 roku
Efekt: +150% sesji z kanału organic
Ogólna strategia działań SEO:
- Szczegółowa analiza rynku i pokrycie contentowe branży „Parenting”.
- Wykorzystanie potencjału serwisu przez optymalizację serwisu.
- Rozwój kompetencji redakcji i jasny proces tworzenia treści.
- Rozwój contentu z jednoczesną poprawą jakości serwisu pod kątem SEO.
Analiza rynku i konkurencji
Solidna analiza to podstawa. Działając w konkurencyjnej branży jaką jest parenting, grzechem byłoby nie spojrzeć na serwisy rywalizujące w wynikach wyszukiwania. Od tego zaczął się proces SEO i to właśnie punkt wskazał drogę dla wielu następnych działań.Pod lupę wziętych zostało ponad dziesięć czołowych serwisów parentingowych, tj. parenting.pl, dzieci.pl, czasdzieci.pl i inne.Podczas analizy powstała „mapa treści” zawierająca ponad 150 000 słów kluczowych. Dokument ten stał się jednocześnie podstawą do dalszych działań wskazując, które obszary branży mają potencjał, a które content w serwisie już pokrywa.
Jakość, architektura serwisu i content – trzy czynniki sukcesu
Tuż po analizie konkurencji przyszedł czas na analizę serwisu, którym się zajmowałem. Tym razem pod kątem SEO i architektury informacji. W serwisach contentowych istotne jest to, jak daleko użytkownik oraz wyszukiwarki, muszą sięgnąć po wybrany artykuł.Jeżeli ukryjemy treści głęboko w serwisie, nie łudźmy się, że Google pokaże je na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.Po analizie serwisu pod kątem SEO, wyszło na jaw parę kluczowych dla widoczności kwestii:
- Serwis wymagał optymalizacji architektury serwisu. Starsze treści były zakopane głęboko w strukturze strony.
- W serwisie indeksowanych było wiele zbędnych elementów, które obniżały efektywność indeksacji i w efekcie także jakość serwisu (m.in. strony z parametrami, duplikaty stron artykułów).
- Serwis pod kątem wizualnym był przeciążony reklamami, a także dodatkowymi elementami, które dochodziły z biegiem lat – to wszystko utrudniało użytkownikowi nawigację po serwisie i wpływało negatywnie na usability serwisu.
- W kluczowych sekcjach serwisu brakowało jakościowego contentu, a redakcja nie działała według żadnych schematów wspomagających widoczność SEO artykułów.
Quick wins
Jako quick wins zastosowaliśmy standardowe, szybkie działania przy tej charakterystyce serwisu:- Zlokalizowanie stron z potencjałem i niskiej jakości contentem (+ rozwój tych treści).
- Linkowanie wewnętrzne treści z dużym potencjałem i pozycjami 4-20.
- Wyindeksowanie niskiej jakości stron i duplikatów z kluczowych miejsc.
- Szkolenia zespołu.
Redesign w służbie SEO
Solidna architektura i UX serwisu to podstawa efektywnych działań SEO. Z inicjatywami SEO w końcówce 2016 roku zbiegł się planowany redesign serwisu eDziecko.pl, podczas którego udało się zmienić wiele istotnych elementów związanych z SEO. Świetna współpraca z Wojtkiem Krusińskim, który zajmował się projektem po stronie zarządzania, pozwoliła wdrożyć większość pomysłów na poprawę widoczności w Google. Przy okazji zmian wizualnych w nowym serwisie, ograniczona została liczba zduplikowanych linków w layoucie serwisu, a w zamian pojawiły się nowe odnośniki w głąb serwisu. Szersze linkowanie pomogło spłycić architekturę portalu i skierować moc SEO w jego strategiczne obszary. Ostatecznie, sam serwis również zyskał pod kątem UX po odświeżeniu i oczyszczeniu layoutu. Poniżej zestawienie odnośników na kluczowych stronach przed i po zmianach.HP | Dział | Artykuł | |
Stary layout | 383 | 274 | 206 |
Nowy layout | 490 | 372 | 255 |
Tabela. Linkowanie wewnętrzne przed i po zmianach. Na podstawie danych z narzędzia web.archive.org.
Proces redakcyjny i content plan
Bez jakościowego contentu nie ruszymy. Po poprawie serwisu pod kątem technologicznym i UX, rozwój obecnego contentu według wspomnianej już „mapy treści” był naturalną koleją rzeczy. Content na stronie został zmatchowany z istniejącym dokumentem, dając jasne informacje, które tematy zostały już stworzone i w jakim obszarze mamy tzw. „content gaps”. Nowe artykuły były poparte odpowiednim researchem słów kluczowych, które są odzwierciedleniem potrzeb użytkowników wyszukiwarek, a także – dzięki świetnej współpracy z redakcją, solidnie i wyczerpująco napisane (szczególne podziękowania dla Albiny Stefańskiej i Natalii Nocuń-Komorowskiej). Dbaliśmy szczególnie o to, aby treści przy zachowaniu standardów redakcyjnych (a więc wysokiej jakości i merytoryczności), stanowiły odpowiedź na tematy, których użytkownicy szukają w internecie. Systematyczne tworzenie treści wraz z wcześniejszymi zmianami technologicznymi, dało zadowalające rezultaty (o których poniżej w efektach działań).Efekty działań
Podsumowanie działań nad eDziecko.pl na przestrzeni 17 miesięcy: Czerwiec:- Analiza i „mapa treści” segmentu parenting vs treści na dziecko.pl.
- Wdrożenie quick wins, poprawa treści, szkolenia.
- Oczyszczenie serwisu pod kątem stron niskiej jakości.
- Poprawa architektury treści serwisu podczas redesignu.
- Wprowadzenie procesu pracy z redakcją i zintensyfikowanie prac nad tworzeniem contentu.