Własny sklep internetowy czy Allegro? Sprawdziliśmy za i przeciw

Masz produkt. Masz pomysł. Teraz czas na decyzję: gdzie sprzedawać… W internecie masz do wyboru 2 główne opcje: sprzedaż przez marketplace (czyli pośrednika, który udostępnia infrastrukturę i bazę potencjalnych klientów, np. Allegro) lub sprzedaż bezpośrednią direct-to-consumer (DTC, we własnym sklepie lub w aplikacji). Czym różnią się te modele? Sprawdź plusy i minusy obu rozwiązań!
- Spis treści
- Własny sklep internetowy kontra sprzedaż na marketplace [PORÓWNANIE W TABELI]
- Koszty początkowe, opłaty i bariery wejścia
- Potencjał sprzedażowy – zasięg, ruch i marketing
- Budowanie wizerunku marki
- Logistyka i obsługa klienta
- Własny sklep internetowy – czy warto wybrać go zamiast Allegro?
Własny sklep internetowy kontra sprzedaż na marketplace [PORÓWNANIE W TABELI]
Marketplace (Allegro) | DTC | |
Próg wejścia | Niski, wystawiasz i sprzedajesz | Wyższy, potrzebujesz własnej infrastruktury |
Prowizja | Kilka-kilkanaście % | Brak |
Koszty opcjonalne | Opłaty za promowanie, abonament | Marketing, personalizacja sklepu, dalszy rozwój |
Zasięg | Wiele milionów użytkowników platformy | Konieczność samodzielnego pozyskania ruchu |
Wizerunek i branding | Klient nie zwraca uwagi na markę | Możliwość budowania wizerunku |
Konkurencja | Ogromna, zwykle konkurujesz tylko ceną, trudno się wyróżnić | Klienci często doceniają inne wartości niż cena, wracają |
Marketing | Płatny (Allegro Ads itp.), ograniczone opcje | Mnóstwo możliwości (płatnych i organicznych) |
Logistyka | Gotowe opcje, narzucone z góry warunki | Samodzielna integracja, pełna elastyczność |
Obsługa klienta | Ty odpowiadasz, sztywne zasady | Ty odpowiadasz, pełna elastyczność |
Dane o klientach | Ograniczone statystyki | Możliwa szczegółowa analiza, segmentowanie, personalizacja |
Długofalowa opłacalność | Niskie koszty wejścia, ale ograniczone możliwości rozwoju | Koszty wyższe na początku, ale później możliwa wyższa sprzedaż i wyższe marże |
Koszty początkowe, opłaty i bariery wejścia
Sprzedaż na Allegro wydaje się kuszącą opcją, wolną od kosztów strony WWW i z dostępem do wielu potencjalnych klientów. I rzeczywiście próg wejścia jest w tym przypadku bardzo niski, prostą aukcję wystawisz bezpłatnie. Pamiętaj jednak o późniejszych kosztach:
- prowizja od sprzedaży – kilka-kilkanaście procent (obowiązkowo),
- abonament z dostępem do pomocnych narzędzi – od 49 do 3000 zł (opcjonalnie),
- promowanie ofert – reklamy, wyróżnienia i inne (opcjonalnie).
Prowizje dla sprzedawców na Allegro. Stan na lipiec 2025.
Warto wiedzieć: Allegro udostępnia kalkulator opłat i prowizji. Zanim wystawisz pierwszy przedmiot, chociaż w przybliżeniu wylicz więc konkretny koszt.
Wyliczenie przykładowych kosztów sprzedaży zestawu perfum w cenie 100 złotych – przy wykupieniu dodatkowych opcji marketingowych.
Własna strona internetowa ze sklepem to koszt od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od:
- stopnia personalizacji (szablon albo projekt indywidualny),
- liczby kategorii i produktów,
- użytego rozwiązania (np. WooCommerce, Shopify, Shoper),
- integracji z zewnętrznymi systemami – np. płatnościami (PayU, Przelewy24), firmami kurierskimi (np. InPost, DPD) czy systemem magazynowym,
- dodatkowych funkcjonalności (np. blog, program lojalnościowy).
Jeśli masz stronę, nie płacisz jednak prowizji oraz innych dodatkowych opłat – chociaż oczywiście nadal czekają Cię koszty wysyłki, promocji i utrzymania witryny (np. abonamenty, hosting, domena).
Czy wiesz, że… Prosty sklep z kilkoma produktami możesz postawić również przy pomocy kreatora (np. Wix, WebWave) nawet za kilkadziesiąt-kilkaset złotych na miesiąc? To jednak rozwiązanie dobre na start, z wieloma ograniczeniami.
Co w takim razie opłaca się bardziej: sprzedaż na Allegro czy własny sklep internetowy? Zarobki to kwestia indywidualna, warto mieć jednak świadomość kosztów. Tak sytuację komentuje jeden z użytkowników (prestin_pl) na forum dla sprzedawców:
„Allegro przy wszystkich opłatach oczywiście jest znacznie droższe kosztowo niż własny sklep, zatem dla wielu produktów musimy mieć odpowiednio wysoki narzut, aby to miało sens. I tak przy normalnej prowizji narzut 25% to jest moim zdaniem minimum”.
Potencjał sprzedażowy – zasięg, ruch i marketing
Allegro to gigant – według najnowszych danych na platformie jest już 21 mln aktywnych kupujących, a ich średnia wydatków wzrosła rok do roku o 3,7%. Dodatkowo raport ChannelX podkreśla ciekawą zależność: choć marketplace’y stanowią tylko 21% największych detalistów w Europie, przyciągają aż 53% całego ruchu e-commerce.
Trudno się dziwić – klienci doceniają niskie ceny, wygodny interfejs, programy lojalnościowe z bezpłatną wysyłką (np. Allegro Smart!) oraz duży wybór produktów w jednym miejscu.
Chociaż potencjalny zasięg rzeczywiście jest ogromny, wyróżnienie się na Allegro w gąszczu niemal identycznych ofert może być problematyczne – o ile nie oferujesz najniższej ceny lub nie skorzystasz z płatnych rozwiązań marketingowych.
Jeśli jednak dopiero zaczynasz i nie masz żadnej bazy klientów, nawet w perfekcyjnie zaprojektowanym sklepie nie będziesz mieć sprzedaży. Na swojej stronie WWW ruch budujesz od zera, m.in. dzięki SEO, reklamom w wyszukiwarce (Google Ads), social mediom, influencerom, newsletterom oraz innym kanałom marketingowym.
Gdy jednak masz już zbudowaną bazę klientów (nawet niewielką), to sytuacja wygląda inaczej. Możesz budować z nimi trwałą relację i zwiększać zysk, chociażby dzięki programom lojalnościowym. W tym modelu klient „zostaje u Ciebie”, nie wędruje do konkurencji jednym kliknięciem, jak w marketplace.
Budowanie wizerunku marki
Jeśli sprzedajesz na Allegro – klient uważa, że kupuje na Allegro. Nie zwraca uwagi na Twój konkretny sklep, interesują go jedynie niska cena, szybka wysyłka (najlepiej darmowa) oraz ewentualnie wiarygodność. To nie jest miejsce na budowanie wizerunku marki czy trwałych relacji.
Własna strona internetowa ze sklepem daje z kolei nieograniczone możliwości brandingu oraz zarządzania doświadczeniem użytkownika – co docelowo przekłada się na większą rozpoznawalność, zaufanie i wyższą sprzedaż.
Logistyka i obsługa klienta
Zarówno na Allegro, jak i we własnym sklepie odpowiadasz za obsługę klienta, wysyłkę towarów, zwroty oraz inne kwestie związane z zakupem – klient ma być zadowolony.
Allegro oferuje jednak gotowe opcje, a własna strona wymaga samodzielnej integracji (z systemami płatności, kurierami itp.). Z drugiej strony marketplace narzuca Ci konkretne warunki, ma sztywne zasady i standardy oraz ograniczone możliwości. Jeśli sprzedajesz u siebie, masz pełną kontrolę.
Forumowicz TomBanknoter zwraca również uwagę na istotę user experience:
„Ludzie narzekają, że sprzedaż idzie tylko na Allegro, a jednocześnie sklepy mają pozakładane na „odwal się”. Staram się naprawdę kupować poza Allegro, ale często jest to ciężka walka z oporną materią. Nawet jeśli ceny są trochę niższe niż na Allegro (co wcale nie jest regułą), to np. doskwiera brak szybkich płatności, niepełny asortyment czy bardzo drogie przesyłki”.
Własny sklep internetowy – czy warto wybrać go zamiast Allegro?
Początkujących sprzedawców zwykle przeraża konieczność założenia własnego sklepu internetowego – który nie tylko trzeba stworzyć, lecz przede wszystkim wypromować. Docelowo to właśnie strona WWW daje jednak większe możliwości budowania silnego brandu i lojalności klientów, co przekłada się na wyższe koszyki i zwiększenie rozpoznawalności.
Zastanów się więc, na czym Ci zależy: na szybkiej sprzedaży „tu i teraz” czy na stworzeniu niezależnej marki, która z czasem będzie działać na Twoją korzyść. A może na połączeniu tych dwóch opcji? Każda droga jest dobra – pod warunkiem, że wybierzesz ją świadomie!
Źródła:
- Europe’s Marketplaces 2024. ChannelX. Październik 2024.
- https://help.allegro.com/pl/fees/pl [Dostęp 30.07.2025]
- https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces-europe/ [Dostęp 30.07.2025]
- https://media.allegro.pl/404239-wyniki-allegro-w-pierwszym-kwartale-byly-zgodne-z-oczekiwaniami-caloroczne-prognozy-sa-niezagrozone-dzieki-postepom-w-strategicznych-projektach [Dostęp 30.07.2025]
- https://spolecznosc.allegro.pl/t5/pocz%C4%85tkuj%C4%85cy-sprzedawcy/cena-na-allegro-vs-cena-w%C5%82asny-sklep-online/td-p/713823 [Dostęp 30.07.2025]
- https://spolecznosc.allegro.pl/t5/zaawansowani-sprzedawcy/prowizja-do-ilu-dojdziecie/td-p/963524 [Dostęp 30.07.2025]
- https://nowymarketing.pl/rewolucja-na-allegro-otwierac-szampana-czy-zamykac-biznes/ [Dostęp 30.07.2025]
- https://help.allegro.com/pl/sell/a/allegro-smart-na-allegro-pl-informacje-dla-sprzedajacych-9g0rWRXKxHG [Dostęp 30.07.2025]
- https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mediapanel-analizuje-jak-uzytkownicy-angazuja-sie-w-ogladane-tresci [Dostęp 30.07.2025]
- https://antyweb.pl/kupowanie-na-allegro [Dostęp 30.07.2025]
- https://blog.arvato.pl/transformacja-marketplaceow-w-polsce/ [Dostęp 30.07.2025]