Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Własny sklep internetowy czy Allegro? Sprawdziliśmy za i przeciw

Własny sklep internetowy czy Allegro? Sprawdziliśmy za i przeciw

Masz produkt. Masz pomysł. Teraz czas na decyzję: gdzie sprzedawać… W internecie masz do wyboru 2 główne opcje: sprzedaż przez marketplace (czyli pośrednika, który udostępnia infrastrukturę i bazę potencjalnych klientów, np. Allegro) lub sprzedaż bezpośrednią direct-to-consumer (DTC, we własnym sklepie lub w aplikacji). Czym różnią się te modele? Sprawdź plusy i minusy obu rozwiązań!

  • Spis treści
  • Własny sklep internetowy kontra sprzedaż na marketplace [PORÓWNANIE W TABELI]
  • Koszty początkowe, opłaty i bariery wejścia
  • Potencjał sprzedażowy – zasięg, ruch i marketing
  • Budowanie wizerunku marki
  • Logistyka i obsługa klienta
  • Własny sklep internetowy – czy warto wybrać go zamiast Allegro?

Własny sklep internetowy kontra sprzedaż na marketplace [PORÓWNANIE W TABELI]

Marketplace (Allegro)DTC
Próg wejściaNiski, wystawiasz i sprzedajesz Wyższy, potrzebujesz własnej infrastruktury
Prowizja Kilka-kilkanaście % Brak
Koszty opcjonalneOpłaty za promowanie, abonamentMarketing, personalizacja sklepu, dalszy rozwój
ZasięgWiele milionów użytkowników platformyKonieczność samodzielnego pozyskania ruchu
Wizerunek i brandingKlient nie zwraca uwagi na markęMożliwość budowania wizerunku
Konkurencja Ogromna, zwykle konkurujesz tylko ceną, trudno się wyróżnićKlienci często doceniają inne wartości niż cena, wracają 
MarketingPłatny (Allegro Ads itp.), ograniczone opcjeMnóstwo możliwości (płatnych i organicznych) 
LogistykaGotowe opcje, narzucone z góry warunkiSamodzielna integracja, pełna elastyczność
Obsługa klientaTy odpowiadasz, sztywne zasadyTy odpowiadasz, pełna elastyczność
Dane o klientachOgraniczone statystykiMożliwa szczegółowa analiza, segmentowanie, personalizacja
Długofalowa opłacalnośćNiskie koszty wejścia, ale ograniczone możliwości rozwojuKoszty wyższe na początku, ale później możliwa wyższa sprzedaż i wyższe marże

Koszty początkowe, opłaty i bariery wejścia

Sprzedaż na Allegro wydaje się kuszącą opcją, wolną od kosztów strony WWW i z dostępem do wielu potencjalnych klientów. I rzeczywiście próg wejścia jest w tym przypadku bardzo niski, prostą aukcję wystawisz bezpłatnie. Pamiętaj jednak o późniejszych kosztach:

  • prowizja od sprzedaży – kilka-kilkanaście procent (obowiązkowo),
  • abonament z dostępem do pomocnych narzędzi – od 49 do 3000 zł (opcjonalnie),
  • promowanie ofert – reklamy, wyróżnienia i inne (opcjonalnie).

Prowizje dla sprzedawców na Allegro. Stan na lipiec 2025.

Warto wiedzieć: Allegro udostępnia kalkulator opłat i prowizji. Zanim wystawisz pierwszy przedmiot, chociaż w przybliżeniu wylicz więc konkretny koszt.

Wyliczenie przykładowych kosztów sprzedaży zestawu perfum w cenie 100 złotych – przy wykupieniu dodatkowych opcji marketingowych. 

Własna strona internetowa ze sklepem to koszt od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych, w zależności od:

  • stopnia personalizacji (szablon albo projekt indywidualny), 
  • liczby kategorii i produktów, 
  • użytego rozwiązania (np. WooCommerce, Shopify, Shoper),
  • integracji z zewnętrznymi systemami – np. płatnościami (PayU, Przelewy24), firmami kurierskimi (np. InPost, DPD) czy systemem magazynowym,
  • dodatkowych funkcjonalności (np. blog, program lojalnościowy).

Jeśli masz stronę, nie płacisz jednak prowizji oraz innych dodatkowych opłat – chociaż oczywiście nadal czekają Cię koszty wysyłki, promocji i utrzymania witryny (np. abonamenty, hosting, domena).

Czy wiesz, że… Prosty sklep z kilkoma produktami możesz postawić również przy pomocy kreatora (np. Wix, WebWave) nawet za kilkadziesiąt-kilkaset złotych na miesiąc? To jednak rozwiązanie dobre na start, z wieloma ograniczeniami. 

Co w takim razie opłaca się bardziej: sprzedaż na Allegro czy własny sklep internetowy? Zarobki to kwestia indywidualna, warto mieć jednak świadomość kosztów. Tak sytuację komentuje jeden z użytkowników (prestin_pl) na forum dla sprzedawców:

„Allegro przy wszystkich opłatach oczywiście jest znacznie droższe kosztowo niż własny sklep, zatem dla wielu produktów musimy mieć odpowiednio wysoki narzut, aby to miało sens. I tak przy normalnej prowizji narzut 25% to jest moim zdaniem minimum”. 

Potencjał sprzedażowy – zasięg, ruch i marketing

Allegro to gigant – według najnowszych danych na platformie jest już 21 mln aktywnych kupujących, a ich średnia wydatków wzrosła rok do roku o 3,7%. Dodatkowo raport ChannelX podkreśla ciekawą zależność: choć marketplace’y stanowią tylko 21% największych detalistów w Europie, przyciągają aż 53% całego ruchu e-commerce. 

Trudno się dziwić – klienci doceniają niskie ceny, wygodny interfejs, programy lojalnościowe z bezpłatną wysyłką (np. Allegro Smart!) oraz duży wybór produktów w jednym miejscu. 

Chociaż potencjalny zasięg rzeczywiście jest ogromny, wyróżnienie się na Allegro w gąszczu niemal identycznych ofert może być problematyczne – o ile nie oferujesz najniższej ceny lub nie skorzystasz z płatnych rozwiązań marketingowych. 

Jeśli jednak dopiero zaczynasz i nie masz żadnej bazy klientów, nawet w perfekcyjnie zaprojektowanym sklepie nie będziesz mieć sprzedaży. Na swojej stronie WWW ruch budujesz od zera, m.in. dzięki SEO, reklamom w wyszukiwarce (Google Ads), social mediom, influencerom, newsletterom oraz innym kanałom marketingowym. 

Gdy jednak masz już zbudowaną bazę klientów (nawet niewielką), to sytuacja wygląda inaczej. Możesz budować z nimi trwałą relację i zwiększać zysk, chociażby dzięki programom lojalnościowym. W tym modelu klient „zostaje u Ciebie”, nie wędruje do konkurencji jednym kliknięciem, jak w marketplace.

Budowanie wizerunku marki

Jeśli sprzedajesz na Allegro – klient uważa, że kupuje na Allegro. Nie zwraca uwagi na Twój konkretny sklep, interesują go jedynie niska cena, szybka wysyłka (najlepiej darmowa) oraz ewentualnie wiarygodność. To nie jest miejsce na budowanie wizerunku marki czy trwałych relacji.

Własna strona internetowa ze sklepem daje z kolei nieograniczone możliwości brandingu oraz zarządzania doświadczeniem użytkownika – co docelowo przekłada się na większą rozpoznawalność, zaufanie i wyższą sprzedaż. 

Logistyka i obsługa klienta

Zarówno na Allegro, jak i we własnym sklepie odpowiadasz za obsługę klienta, wysyłkę towarów, zwroty oraz inne kwestie związane z zakupem – klient ma być zadowolony.

Allegro oferuje jednak gotowe opcje, a własna strona wymaga samodzielnej integracji (z systemami płatności, kurierami itp.). Z drugiej strony marketplace narzuca Ci konkretne warunki, ma sztywne zasady i standardy oraz ograniczone możliwości. Jeśli sprzedajesz u siebie, masz pełną kontrolę. 

Forumowicz TomBanknoter zwraca również uwagę na istotę user experience:

„Ludzie narzekają, że sprzedaż idzie tylko na Allegro, a jednocześnie sklepy mają pozakładane na „odwal się”. Staram się naprawdę kupować poza Allegro, ale często jest to ciężka walka z oporną materią. Nawet jeśli ceny są trochę niższe niż na Allegro (co wcale nie jest regułą), to np. doskwiera brak szybkich płatności, niepełny asortyment czy bardzo drogie przesyłki”.

Własny sklep internetowy – czy warto wybrać go zamiast Allegro?

Początkujących sprzedawców zwykle przeraża konieczność założenia własnego sklepu internetowego – który nie tylko trzeba stworzyć, lecz przede wszystkim wypromować. Docelowo to właśnie strona WWW daje jednak większe możliwości budowania silnego brandu i lojalności klientów, co przekłada się na wyższe koszyki i zwiększenie rozpoznawalności.

Zastanów się więc, na czym Ci zależy: na szybkiej sprzedaży „tu i teraz” czy na stworzeniu niezależnej marki, która z czasem będzie działać na Twoją korzyść. A może na połączeniu tych dwóch opcji? Każda droga jest dobra – pod warunkiem, że wybierzesz ją świadomie! 

Źródła:

  • Europe’s Marketplaces 2024. ChannelX. Październik 2024.
  • https://help.allegro.com/pl/fees/pl [Dostęp 30.07.2025]
  • https://www.webretailer.com/marketplaces-worldwide/online-marketplaces-europe/ [Dostęp 30.07.2025]
  • https://media.allegro.pl/404239-wyniki-allegro-w-pierwszym-kwartale-byly-zgodne-z-oczekiwaniami-caloroczne-prognozy-sa-niezagrozone-dzieki-postepom-w-strategicznych-projektach [Dostęp 30.07.2025]
  • https://spolecznosc.allegro.pl/t5/pocz%C4%85tkuj%C4%85cy-sprzedawcy/cena-na-allegro-vs-cena-w%C5%82asny-sklep-online/td-p/713823 [Dostęp 30.07.2025]
  • https://spolecznosc.allegro.pl/t5/zaawansowani-sprzedawcy/prowizja-do-ilu-dojdziecie/td-p/963524 [Dostęp 30.07.2025]
  • https://nowymarketing.pl/rewolucja-na-allegro-otwierac-szampana-czy-zamykac-biznes/ [Dostęp 30.07.2025]
  • https://help.allegro.com/pl/sell/a/allegro-smart-na-allegro-pl-informacje-dla-sprzedajacych-9g0rWRXKxHG [Dostęp 30.07.2025]
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/mediapanel-analizuje-jak-uzytkownicy-angazuja-sie-w-ogladane-tresci [Dostęp 30.07.2025]
  • https://antyweb.pl/kupowanie-na-allegro [Dostęp 30.07.2025]
  • https://blog.arvato.pl/transformacja-marketplaceow-w-polsce/ [Dostęp 30.07.2025]
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję