Zasady webwritingu. W jaki sposób tworzyć treści online?
Przygotowanie treści do internetu może być wyzwaniem zarówno dla początkujących, jak i doświadczonych copywriterów. Znajomość zasad pisowni języka polskiego nie zawsze wystarczy, aby teksty były atrakcyjne dla potencjalnych czytelników. Co to jest webwriting? Czym rożni się webwriting a copywriting? Jak tworzyć teksty, które przyciągną uwagę każdego odbiorcy? Sprawdź kompleksowy poradnik webwritingu na 2024 rok.
- Spis treści
- Szybkie "mięso" dla niecierpliwych
- Sztuka pisarska w internetowym wydaniu, czyli webwriting
- Główne założenia webwritingu
- Webwriting vs copywriting
- 5 sprawdzonych praktyk w webwritingu 2024
- Webwriting – kilka słów na koniec
Szybkie „mięso” dla niecierpliwych
Wiemy, że obecnie czas jest niezwykle cenny. Zanim przejdziemy do omawiania istoty webwritingu oraz jego elementów – przedstawiamy poniżej kilka wskazówek, które warto uwzględnić w treściach online w 2024 roku.
Rekomendowana długość tekstów internetowych
- Tytuł strony www: 55-60 znaków.
- Długość akapitu: 4-6 linijek.
- Meta description: 155-160 znaków.
- Tytuł bloga: 140 znaków.
- Tekst na bloga: 3000-4000 znaków.
- Posty w social mediach: 100-140 znaków (Facebook), 80-100 znaków (Twitter), 16-25 słów (Linkedin).
Potrzeby odbiorców – persona
Warto stworzyć szablon potencjalnego czytelnika, aby poznać jego pragnienia i potrzeby. Podczas opracowywania persony należy nadać jej nazwę, wiek, wykształcenie, zawód oraz problemy, z jakimi się boryka. Taki szablon znacznie ułatwi tworzenie efektywnych publikacji.
Budowanie zainteresowania
Zastosowanie zasady odwróconej piramidy w tekstach umożliwia skuteczne zainteresowanie odbiorcy. Jak to zrobić krok po kroku?
- Na start przedstawiamy najważniejsze informacje zgodnie z koncepcją 5W (kto, co, gdzie, kiedy, dlaczego).
- Później szczegóły, które rozwijają dane zagadnienie.
- Na koniec dodajemy tło i wątki poboczne.
Ważne! Tytuł ma budzić zainteresowanie u użytkownika, a przy tym nawiązywać do potencjalnego problemu. Nie można pominąć również leada, który powinien „zajawiać” poruszane wątki w publikacji. Na końcu warto zamieścić zachęcający zwrot CTA (ang. Call To Action) np. „Sprawdź”, „Dowiedz się więcej”, „Zapoznaj się z artykułem”.
Zasady SEO w treściach content
- Zaleca się używanie fraz kluczowych (długość 1–2 wyrazy) w tytule, nagłówkach i leadzie.
- W treści warto umieszczać frazy dodatkowe (powyżej 3 wyrazów) oraz pytania zadawane przez użytkowników (np. „Jakie są różnice między copywritingiem a webwritingiem?”).
- Title i meta description powinny zostać uzupełnione według poszczególnych limitów znakowych: tytuł – ok. 60 znaków, opis – ok. 160 znaków.
- Tekst właściwy powinien zawierać: pogrubienia, wypunktowania, linki wewnętrze i zewnętrzne, a także elementy multimedialne (zdjęcia, wideo, nagrania, infografiki).
Zapraszamy do dalszej części artykułu.
Sztuka pisarska w internetowym wydaniu, czyli webwriting
Internet to prawdziwa skarbnica wiedzy dla 5,3 miliarda osób, w tym ponad 28,6 miliona Polaków*. Internauci przeglądają sieć w poszukiwaniu informacji na temat produktów, wydarzeń, usług lub innych ciekawostek. Webwriter musi pamiętać, że ma tylko 10 sekund, aby przyciągnąć uwagę odbiorcy. To krótki czas, który decyduje o tym, czy dany tekst wzbudzi zainteresowanie i zaangażowanie użytkownika.
Webwriting to nic innego, jak sztuka tworzenia oraz dystrybuowania treści dostosowanych do środowiska internetowego. Głównym celem jest dostarczenie tekstu, który odpowiada intencjom odbiorcy, jednocześnie będąc w pełni zoptymalizowanym pod kątem SEO (ang. Search Engine Optimization), co jest istotne dla robotów indeksujących.
Poniżej przedstawiamy przykłady tekstów, w których wykorzystuje się webwriting.
Oczywiście to nie wszystkie rodzaje treści online. Oprócz nich możemy uwzględnić jeszcze:
- newslettery,
- kampanie mailingowe,
- reklamy Google’a,
- kampanie ADS w social mediach,
- e-booki,
- webinary,
- skrypty do nagrań wideo i podcastów.
Oprócz samej definicji webwritingu, warto znać kilka ważnych aspektów, które pomogą przygotować atrakcyjną treść pod względem contentu i SEO.
Główne założenia webwritingu
Podstawowe zasady webwritingu to:
- konkretność, czytelność i zwięzłość treści;
- korzystanie z elementów wizualnych (infografiki, wideo, wykresy);
- wzbudzenie i podtrzymanie zainteresowania u odbiorcy;
- wyznaczenie celu.
Spełnienie tych kryteriów pozwoli na stworzenie treści, które przyciągną uwagę czytelnika i będą miały pozytywny wpływ pozycjonowanie w wyszukiwarce.
Webwriting vs copywriting
Wielu ludzi zadaje pytanie: czy copywriting i webwriting to jest to samo? Odpowiedź brzmi: niekoniecznie, ale oba terminy są ze sobą powiązane. Copywriting to technika polegająca na tworzeniu treści marketingowych, których głównym celem jest przekonanie odbiorcy do podjęcia określonej akcji. Trzeba zaznaczyć, że copywriting nie skupia się jedynie na przestrzeni internetowej, ale może dotyczyć również treści offline, takich jak broszury, ulotki, plakaty, audycje radiowe czy telewizyjne.
Webwriting koncentruje się na sieci internetowej. Jest zespołem działań w tworzeniu i dystrybuowaniu treści dla kanałów cyfrowych. Przygotowanie tekstów zgodne z założeniami webwritingu, uwzględnia korzystanie z działań SEO (badanie słów kluczowych, optymalizacja treści dla wyszukiwarek, linkowanie) oraz tworzenie zoptymalizowanego contentu (teksty zawierają krótkie akapity, wypunktowania, pogrubienia i nagłówki).
5 sprawdzonych praktyk w webwritingu 2024
Znana jest już definicja webwritingu, jego założenia oraz podstawowe różnice między web – a copywritingiem, Przyszedł zatem czas na przygotowanie wartościowych tekstów, które będą rozchodziły się jak „świeże bułeczki” w przestrzeni internetowej. Oto 5 praktyk webwritingu, które warto zastosować w 2024 roku.
Kim jest Ania? Poznaj odbiorcę treści
Webwriting to nie tylko tworzenie tekstów na strony internetowe, ale także umiejętność identyfikacji użytkownika, czyli jego potrzeb i perspektywy, oraz dostosowania się do bieżących trendów w sieci. Zrozumienie roli odbiorcy w procesie przekazywania informacji pomoże w opracowaniu treści, która będzie adekwatna do jego intencji.
Na samym początku musimy zadać sobie pytanie: do kogo kierujemy ten tekst? Aby lepiej zrozumieć użytkownika, warto stworzyć trzy persony, czyli szablony osób, które potencjalnie będą zainteresowane daną publikacją i których treść będzie odpowiadała ich bieżącym potrzebom.
Pytania, które mogą pomóc w przygotowaniu person, to:
- Jak nazywa się dana osoba?
- Jakiej jest płci?
- Ile ma lat?
- Czym zajmuje się na co dzień?
- Jakie ma wykształcenie?
- W jakim celu poszukuje konkretnych informacji?
- Jakie treści lubi?
Zasada odwróconej piramidy
Mało który użytkownik czyta artykuły od A do Z. Rozpoczynając tekst od najważniejszych wiadomości, czytelnik może szybko ocenić, czy publikacja spełnia jego potrzeby i jest warta uwagi. Stosując zasadę odwróconej piramidy (ang. Inverted Pyramid), nasza treść może szybko stać się atrakcyjna dla potencjalnego odbiorcy i robotów w wyszukiwarce. Kolejność przekazywania informacji powinna wyglądać jak na poniższym schemacie.
Najważniejsze informacje powinny znaleźć się na samym początku tekstu. W tym przypadku można skorzystać z metody 5W+H:
- Kto? (Who?)
- Co? (What?)
- Kiedy? (When?)
- Gdzie? (Where?)
- Dlaczego? (Why?)
- Jak? (How?)
W kolejnym kroku warto zamieścić istotne dla czytelnika szczegóły. Na koniec należy uwzględnić cały kontekst i wątki poboczne.
Struktura ma znaczenie
Przygotowując treści internetowe, nie można zapominać o prawidłowej strukturze tekstu. Jakob Nielsen, duński ekspert i naukowiec, opublikował 16 kwietnia 2006 roku swoją pracę badawczą „F-Shaped Pattern For Reading Web Content”, w której opracował i wyjaśnił zjawisko skanowania treści na wzór litery F.
Oznacza to, że większość odbiorców:
- czyta od lewej górnej części tekstu;
- “skanuje” treść od góry do dołu;
- trzyma wzrok bliżej lewej krawędzi tekstu.
W takim przypadku należy pamiętać o tym, aby stosować w tekstach:
- nagłówki (H1, H2, H3);
- pogrubienia;
- wypunktowania;
- wizualne urozmaicenia tekstu (np. zdjęcia, ramki, wykresy, infografiki);
- linkowanie do innych interesujących artykułów.
Prostota jest na czasie
Warto unikać nadmiernie rozbudowanych zdań oraz skomplikowanych wyrażeń eksperckich, które mogą zniechęcić czytelników. Zamiast tego, należy skupić się na klarownośc i przekazywaniu istotnych informacji w sposób przystępny. Krótsze zdania i zwięzłe wyrażenia pomagają utrzymać uwagę odbiorców oraz ułatwiają szybsze zrozumienie przekazu.
Źle: W danym agregatorze prądotwórczym można zauważyć implementację zaawansowanego rozwiązania technologicznego w postaci systemu generacji energii elektrycznej, który umożliwia dynamiczne dostarczanie mocy elektrycznej w trudnych i zmiennych warunkach zasilania, co skutkuje znaczącym zwiększeniem efektywności operacyjnej urządzenia
Dobrze: Ten agregat prądotwórczy jest wyposażony w zaawansowany układ generacji prądu, co umożliwia szybkie dostarczanie energii elektrycznej w trudnych warunkach.
Puk, puk… tu SEO
Działania SEO są istotne w webwritingu. Poprzez wprowadzenie elementów optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, możemy znacząco zwiększyć widoczność naszej treści w wynikach wyszukiwania. Oto kilka istotnych kroków, jakie należy podjąć, aby teksty były w pełni zoptymalizowane:
- korzystanie z fraz kluczowych;
- przestrzeganie zasad struktury tekstu (nagłówki, wyróżnienia, akapity);
- unikanie kopiowania treści z innych stron;
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne;
- odpowiednio dobrany tytuł i nagłówki;
- treść odpowiadająca intencjom użytkowników;
- niwelowanie bezwartościowych informacji w danym tekście.
Webwriting – kilka słów na koniec
Webwriting to sztuka tworzenia treści, która wymaga zrozumienia i uwzględnienia potrzeb odbiorców, umiejętności budowania zaangażowania u czytelnika, znajomości zasad optymalizacji SEO oraz panujących trendów w content marketingu. Hasło „Content is King” ma nadal ogromne znaczenie, a umiejętne wykorzystywanie webwritingu pozwala efektywnie docierać do szerokiego grona odbiorców.
* Dane z raportu “Internet usage worldwide – Statistics & Facts” od Statista Research Department.
** Dane z raportu “Polscy internauci w marciu 2020” opublikowanego przez PBI.
Źródła:
- https://pbi.org.pl/raporty/polscy-internauci-w-marcu-2020/
- https://www.statista.com/topics/1145/internet-usage-worldwide/#topicOverview
- https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/
- https://medium.com/@VictorSantos_St/webwriting-copywriting-and-ux-writing-understanding-the-differences-729008ac50f6
- https://examinedweb.com/copywriting/writing-for-the-web-a-definition/
- https://sm-manager.pl/artykul/zasada-odwroconej-piramidy-czyli-dlaczego-nie-warto-testowac-cierpliwosci-czytelnika
- https://digitalcopywriter.com/digital-copywriting/web-writing/
- https://www.umaryland.edu/cpa/website-manual/prepare/web-writing/
- https://tekstowni.pl/dlugosc-tekstu/