Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Jak trafić do Google News?  

Jak trafić do Google News?  

Google News to usługa oferująca dostęp do najświeższych informacji z całego świata. Jest agregatorem, w którym znajdują się treści publikowane przez rozmaite portale o charakterze newsowym. Z mojego artykułu dowiesz się, jak zoptymalizować witrynę oraz publikowane artykuły, aby trafić do Google News i czy warto to zrobić. 

  • Spis treści
  • Co to jest Google News? 
  • Gdzie wyświetlają się Wiadomości Google?
  • Jak dodać stronę do Google News?
  • Jak zwiększyć szanse na wyświetlenie newsa w Wiadomościach Google?
  • Korzyści płynące z Google News. Czy warto, aby twój portal wyświetlał się w Wiadomościach Google?

Co to jest Google News? 

W Google News użytkownicy mogą znaleźć najświeższe wiadomości lokalne, z kraju i ze świata, publikowane przez różne serwisy informacyjne. Usługa działa zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych. Prezentowane treści są dobierane na podstawie zainteresowań osoby, która je przegląda, ale istnieje także opcja samodzielnego dobierania ulubionej tematyki lub blokowania konkretnych serwisów. 

Możliwość wglądu do newsów publikowanych na różnych stronach minimalizuje ryzyko rozpleniania się fałszywych treści – użytkownik może w końcu szybko zweryfikować każdą z dostępnych informacji, a to wszystko w jednym agregatorze treści. Takie też było główne założenie towarzyszące pracom nad Wiadomościami Google. 

Gdzie wyświetlają się Wiadomości Google?

Jak wspomniałam, Google News można otwierać zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych. Informacje znajdują się:

  • w agregatorze newsów na stronie https://news.google.com/
  • w zakładce „Wiadomości” w wyszukiwarce Google, 
  • w wynikach wyszukiwania, w postaci wydzielonego boksu – to stąd możesz pozyskać największy ruch.
Zdj. 1. Widok Google News w zakładce „Wiadomości”
Zdj. 2. Widok Google News w wynikach wyszukiwania

Jak dodać stronę do Google News?

Aby twoja strona znalazła się w Google News, nie musisz jej nigdzie dodawać. Google samodzielnie dobiera witryny, które chce polecać. Do 25.04.2024 roku witrynę można było zgłosić do Google News poprzez narzędzie Centrum Wydawców, a w oficjalnym komunikacie firma zapowiada uruchomienie w dalszej części roku automatycznie tworzone strony publikacji. Komunikat przeczytasz tutaj. 

Jak zwiększyć szanse na wyświetlenie newsa w Wiadomościach Google?

Google przygotowało dla wydawców wytyczne, które nie gwarantują, że artykuł dostanie się do boksu z najważniejszymi wiadomościami, ale stosowanie się do nich zwiększa szanse, aby zaistnieć w Google News. Poniżej przygotowałam zestawienie najważniejszych zasad, a dotyczą one: 

  • szczegółowych wymagań wobec treści, 
  • danych strukturalnych i niestrukturalnych, 
  • sitemapy XML (mapy witryny), 
  • języka HTML, 
  • optymalizacji serwisu pod urządzenia mobilne, 
  • adresu URL.

Dane strukturalne i niestrukturalne – aktualna data, autor, kontakt, zdjęcie

Rekomenduje się, aby artykuł trafiający do Google News miał aktualną datę publikacji. Jeżeli dużo się w nim dzieje i wymaga ciągłego odświeżania (taka tematyka to np. obrady sejmu, poszukiwania zaginionych po lawinie), w tym celu należy wykorzystać datę aktualizacji.

Przykład 1. W sytuacji, gdy zdarzenie miało miejsce kilka dni wstecz, ale na jego temat wypowiada się ktoś inny nich dotychczas, lepiej będzie napisać nowy artykuł niż aktualizować stary. 

Przykład 2. Kiedy artykuł dotyczy wywiadu przeprowadzonego z celebrytą, ale po kilku godzinach od publikacji wyraźnie widać tendencję, że najczęściej wyszukiwana fraza znajduje się na końcu tytułu, zasadne jest jej przeniesienie na początek, zmieniając przy tym datę i godzinę aktualizacji. 

Przykład 3. W sytuacji, kiedy odbywają się obrady sejmu, zasadne jest aktualizowanie artykułu pod tym samym linkiem, z odpowiednim dopiskiem w tytule oraz z informacją, o której godzinie tekst został odświeżony.

Treść nie powinna być tworzona przez anonimowego dziennikarza i publikowana na stronie bez określonego adresu redakcji czy danych kontaktowych. Wszystkie tego typu informacje powinny być jawne dla użytkowników oraz wyszukiwarek, ponieważ zgodnie z E-E-A-T zwiększa to zaufanie do serwisu.

Zarówno data publikacji, aktualizacji, jak i profil oraz fotografia autora czy dane kontaktowe i nazwa serwisu powinny być wyszczególnione w danych strukturalnych, do których mają dostęp roboty wyszukiwarek, ale wyraźnie widoczne także dla czytelników. I wreszcie zdjęcie, które wydaje się jednym z kluczowych elementów artykułów newsowych. Ono nie tylko przyciąga użytkowników, ale również jest istotną wskazówką dla algorytmu: 

  • fotografie muszą bezpośrednio nawiązywać do tematyki,  
  • w Wiadomościach Google bardzo dobrze sprawdzają się kolaże
  • rekomendowany rozmiar to 1200 pikseli szerokości,  
  • dopuszczalne formaty to te klasyczne, czyli .jpg, .jpeg oraz .png.
Zdj. 3. Przykład artykułu Google News zgodnego z rekomendacjami Google ze strony WP Wiadomości

Treść, tytuły oraz śródtytuły – szczegółowe wymagania wobec artykułów w Google News

Na główną stronę Google News trafiają treści o charakterze informacyjnym. Ich główną cechą jest krótka żywotność, trwająca do 48. godzin. Niezbędne jest zatem publikowanie ich jak najszybciej, równo z konkurencją, w myśl zasady „kto pierwszy ten lepszy”. Artykuł, który ma trafić do Google News, musi mieć minimum 80 słów. Google poleca niepowtarzalne, autorskie teksty. Te, które składają się z samych cytatów pochodzących ze źródła albo stanowią jego kopię, radzą sobie gorzej. 

Tytuł newsa ma charakter informacyjny – nie stosuj tutaj żadnych ozdobników, tylko suche fakty. Na początku powinna się znajdować fraza główna, najlepiej w niezmienionej formie. Rekomendowana długość tytułu to 70-120 znaków ze spacjami. Podobnie powinny wyglądać śródtytuły, a więc dokładnie informować czytelnika, o czym będzie następny akapit. Wszelkie nagłówki powinny mieć od 2. do 22. słów lub minimum 10 znaków. Nie mogą zawierać linków ani znaczników takich jak <h1> lub <title>.

Sitemapa XML dla artykułów o charakterze newsowym

Stwórz sitemapę XML dedykowaną Google News, która będzie zawierać wyłącznie treści z ostatnich 48. godzin – starsze należy na bieżąco usuwać. Dzięki niej artykuły zostaną szybko i poprawnie zaindeksowane, co jest niezbędnym warunkiem do tego, aby mogły się znaleźć w Wiadomościach Google. 

Google rekomenduje stworzenie nowej mapy witryny, ponieważ takie działanie ułatwia śledzenie artykułów przez Search Console, jednak podkreśla, że możliwe jest także stworzenie odpowiedniego tagu na istniejącej sitemapie XML, który wyróżni treści newsowe. Tutaj znajdziesz szczegółowe informacje od Google na temat przygotowania i przesłania sitemapy.

Zadbaj o szybką indeksację treści

Roboty wyszukiwarek mają swoje ograniczenia, dlatego pamiętaj, aby zadbać o statyczną formę HTML oraz kodowanie UTF-8 treści prezentowanych w Google News. Kod źródłowy nie powinien przekraczać 256 KB. Podobna zasada dotyczy innych części serwisu, takich jak menu czy sekcje linkujące inne artykuły. 

W praktyce roboty Google są w stanie renderować treści ładowane za pomocą JS, natomiast odbija się to negatywnie na szybkości ich indeksacji, która jest kluczowa w kontekście usługi Google News. Proces ten w prosty sposób wyjaśnia Martin Splitt w poniższym filmie:

Martin Splitt opowiada, jak Google indeksuje treści

Optymalizacja serwisu pod urządzenia mobilne

Strona wyświetlana w Google News musi być responsywna na różnych typach urządzeń. Raport Digital 2023 wskazuje, że aż 92% użytkowników sieci korzystało z urządzeń mobilnych, co nie jest oczywiste dla wszystkich wydawców, którzy skupiają się na wersjach desktopowych serwisu. Ale na czym się skupić? Ważne są tutaj przede wszystkim następujące aspekty:

  • szybkość ładowania,  
  • prosta nawigacja,  
  • czytelność.

W tym zakresie może ci pomóc AMP (ang. Accelerated Mobile Pages). To darmowy projekt open source wydany przez Google w 2015 roku, który pomaga wydawcom w prosty sposób zoptymalizować szybkość działania strony internetowej na smartfonach i innych urządzeniach mobilnych. 

Unikalny i stały adres URL

Aby mieć pewność, że roboty Google trafią na twoją treść, zadbaj o prostotę URL-a. Niech odpowiada w pełni tytułowi newsa. Ważne jest też, aby dodana treść dostępna była pod jednym, unikalnym adresem URL. Dobrą praktyką będzie każdorazowe tworzenie dodatkowego, unikalnego ID w postaci ciągu cyfr na końcu lub na początku URL-a.

Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, podawanie źródeł

Z reguły strona główna jest najczęściej odwiedzana przez roboty Google. Dlatego treści, które się na niej znajdą, mają szansę na szybką indeksację i sukces w Google News. Oprócz umieszczenia najnowszych artykułów na stronie głównej, zadbaj o to, aby były linkowane także na innych stronach w witrynie.  

Tworząc artykuły, opieraj się na zaufanych źródłach (strony z komunikatami rządowymi, witryny urzędów, duże serwisy informacyjne, etc.). Niech użytkownicy wiedzą, że wiadomości, które przekazujesz, są wiarygodne. Działa to także w drugą stronę – im więcej osób udostępnia twój artykuł lub wpisuje jego adres do źródła informacji, tym lepiej. Świetnie działają również tzw. follow-up’y, czyli treści nawiązujące do głównego artykułu lub stanowiące jego kontynuację i linkujące między sobą.

Zdj. 4. Przykład tworzenia follow up’ów na stronie dziennik.pl

Korzyści płynące z Google News. Czy warto, aby twój portal wyświetlał się w Wiadomościach Google?

Google News to kolejny kanał do zdobywania odbiorców, więc oczywiście warto się tutaj znaleźć. To może być źródło bardzo dużego ruchu, jednak o mocno ograniczonej żywotności (artykuł zbiera ruch 2-3 dni), zatem niezbędne jest produkowanie dużej liczby treści newsowych (przynajmniej kilku lub kilkunastu dziennie). Dlatego optymalizacja strony pod Wiadomości Google ma sens, kiedy prowadzisz serwis informacyjny. 

Należy także pamiętać, że konkurencja w Wiadomościach Google jest silna, więc aby trafić do boksu „najważniejsze artykuły”, wszystko trzeba dopiąć na ostatni guzik… i do tego mieć trochę szczęścia. Ale kiedy już się to uda, portal zdobędzie renomę, a tym samym większe zaufanie wśród użytkowników

Źródła: 

  1. https://blog.google/products/news/ [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://if.pl/slownik/google-news/ [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://newsinitiative.withgoogle.com/pl-pl/resources/google-news-lab/ [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://support.google.com/googlenews/answer/7688387?hl=pl&visit_id=638490207805282170-1288985620&p=consumer_info&rd=1 [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://www.google.com/search/howsearchworks/how-news-works/ [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://www.linkedin.com/pulse/how-get-google-news-approval-easily-shailender-sharma-blogger-208qc [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://www.searchenginejournal.com/how-to-get-listed-in-google-news/379701/ [dostęp 23.05.2024]. 
  1. https://www.senuto.com/pl/blog/google-news/ [dostęp 23.05.2024].
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję