Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

Mobile copywriting. Jak skutecznie pisać pod urządzenia mobilne?

Mobile copywriting. Jak skutecznie pisać pod urządzenia mobilne?

Powiadomienia migają, tekst przesuwa się pod palcami, scrollujesz bez większego sensu telefon. Aż nagle widzisz TEN NAGŁÓWEK. Klikasz i już jesteś w innym świecie. Dlaczego akurat to zatrzymało Twoją uwagę? Bo to dobry mobile copywriting: treść została napisana dokładnie z myślą o takich chwilach. Według PBI już ponad 75% całego czasu online to aktywność na telefonach. Jest więc o co walczyć.

  • Spis treści
  • Dlaczego mobile copywriting ma znaczenie? Magia słów w ruchu
  • Jak czyta użytkownik mobilny?
  • Mobile-friendly copy dla AI i użytkownika. Wskazówki na 2025 rok
  • 9 błędów w mobile copywritingu, które dziś szkodzą najbardziej

Dlaczego mobile copywriting ma znaczenie? Magia słów w ruchu

Internet ma wymiar mobilny. Zgodnie z danymi Digital 2025: Poland korzysta z niego niemal 90% Polaków. Dodatkowo ponad ¾ z nich robi zakupy na smartfonie (co potwierdza raport „E-commerce w Polsce”)! 

Zasada „mobile first” powinna więc dotyczyć nie tylko designu, lecz również treści. To nieodłączny element UX (user experience). Spójrz, co na ten temat mówią dane zebrane przez Toptal:

  • 83% osób twierdzi, że „spójne i płynne doświadczenie na wszystkich urządzeniach” jest bardzo ważne,
  • użytkownicy mobilni 5 razy częściej porzucają akcję, jeśli strona nie jest zoptymalizowana pod mobile,
  • 88% internautów rzadziej wraca na stronę po negatywnym doświadczeniu.

Na małym ekranie nie ma miejsca na lanie wody – każde słowo musi działać. Dobry mobile copywriting zatrzymuje palec, prowadzi użytkownika intuicyjnie przez interfejs i sprawia, że decyzje są podejmowane szybciej i z większą pewnością.

Jak czyta użytkownik mobilny?

Po analizie 100 tys. stron firma ClickTale podzieliła się ciekawym wnioskiem: tylko 22% osób przewijało tekst do samego dołu. Jak czyta użytkownik mobilny?

  • Scrolluje, nie czyta od deski do deski – skupia się na nagłówkach, punktach i grafikach.
  • Unika ścian tekstu – często pomija długie akapity lub wyłapuje z nich tylko pojedyncze słowa.
  • Dłużej zatrzymuje wzrok na konkretach – danych, liczbach, linkach, CTA. 
  • Czyta w ruchu – w kolejce, komunikacji miejskiej, w trakcie szybkiej przerwy w pracy.
  • Jest zdekoncentrowany – na komórce ma mnóstwo rozpraszaczy i powiadomień.
  • Szuka odpowiedzi na swoje pytanie – jeśli nie ma jej od razu, wychodzi. 
  • Patrzy od góry do dołu i najczęściej korzysta z kciuka (tzw. strefa kciuka) – więc nie wszystko chętnie kliknie.

To oczywiście spore uproszczenia, ale wnioski są jasne: tekst mobilny musi być natychmiast użyteczny i czytelny już na pierwszy rzut oka.

Mobile-friendly copy dla AI i użytkownika. Wskazówki na 2025 rok

Mobile copywriting gra na 2 fronty: to pisanie dla ludzi, którzy scrollują oraz dla algorytmów, które analizują. Jak osiągnąć balans między czytelnością dla użytkownika a czytelnością dla sztucznej inteligencji?

1. Prosty, zwięzły i naturalny język

To nie szkolna rozprawka, to przewodnik po małym ekranie. Pisz prosto i naturalnie, twórz krótkie zdania i unikaj trudnego słownictwa. Dzięki temu użytkownik lepiej zrozumie tekst w biegu, a roboty łatwiej go zinterpretują.

2. Język kontekstowy (search intent)

Internauta szuka konkretnych odpowiedzi i rozwiązań. Potrzebuje instrukcji? Stwórz listę krok po kroku. Szuka opinii? Wskaż wady i zalety. Chce porównania? Przygotuj tabelę. To pomoże znaleźć kluczowe informacje także robotom. 

3. Jasna struktura

Stosuj nagłówki H2 i H3, wypunktowania, listy, tabele i inne sposoby na urozmaicenie treści. Wtedy userowi łatwiej skanować tekst, a AI – zrozumieć hierarchię informacji. 

4. Przyjazne formatowanie

Unikaj ścian tekstu i stosuj odstępy (niech każdy akapit zawiera 1 myśl i ma 2–5 linijek), a także bolduj najważniejsze informacje. W ten sposób prowadzisz wzrok użytkownika bez nadmiernego męczenia jego oka. Ułatwiasz czytanie również robotom, co zwiększa readability score.

5. Przemyślane microcopy

Użytkownik działa szybko i nie czyta wszystkiego – ułatw mu więc nawigację w takich miejscach jak formularze, etykiety w interfejsie, wyskakujące komunikaty. To istotne nie tylko w mobile app copywritingu, lecz również na stronach WWW.

6. Pytania i FAQ

User często wpisuje w wyszukiwarkę pytanie lub bardzo konkretną frazę, a nie ogólne hasło. To tzw. long-tail keywords. Stosuj więc je zarówno w treści, jak i w formie FAQ. Dla algorytmów pytania są sygnałem, że treść odpowiada na realne potrzeby. To zwiększa szansę na wyświetlanie tzw. featured snippets lub w sekcji „Więcej pytań / podobne pytania”.

7. Responsywne CTA 

Jak wynika z danych zebranych przez Wisernotify: jasne, konkretne CTA może podnieść konwersję nawet o 161%. Zadbaj też o personalizację i język korzyści. Unikaj ogólników. Zamiast „Kliknij tutaj” lepiej sprawdzi się „Odbierz 10% rabatu” czy „Rozpocznij bezpłatny okres próbny”.

8. Dane, liczby, konkrety

W mobile copywritingu konkret wygrywa z ogólnikiem. Podawaj więc dane procentowe, statystyki, wyniki badań czy cytaty ekspertów. Nadal istotne są zasady E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trust).

To wszystko pomoże Ci też pojawić się w AI Overviews w Google – czyli przygotowanym przez AI fragmencie nad wynikami wyszukiwania:

9 błędów w mobile copywritingu, które dziś szkodzą najbardziej

Na co uważać, jeśli chcesz tworzyć skuteczny mobile copywriting? Częste błędy:

  1. Nadmierne i nienaturalne nasycenie frazami kluczowymi.
  2. Zbyt ogólna treść, która mówi o wszystkim i o niczym. 
  3. Odstraszające microcopy (np. „wystąpił błąd”, „złe hasło”).
  4. Długie ściany tekstu, bez podziału na krótkie akapity.
  5. Brak formatowania: nagłówków, boldowania, punktów i innych elementów.
  6. Brak języka korzyści i treść niedopasowana do intencji użytkownika.
  7. Ogólne przyciski bez jasnej instrukcji.
  8. Zbyt wiele rozpraszaczy, np. linków. 
  9. CTA poza strefą kciuka (trudno kliknąć, trzymając telefon jedną ręką).

To, co działało 10 lat temu, dziś może nawet szkodzić. Dodatkowo teraz oczekiwania użytkowników i algorytmy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Jedno jest jednak niezmienne: treść musi być użyteczna i zrozumiała. Pisz więc pod mobile w taki sposób, w jaki lubisz czytać: szybko, konkretnie, bez lania wody.

Źródła:

  1. Raport „E-commerce w Polsce 2024”, Gemius S.A.
  2. SEMbook 2025. Najnowsze trendy w SEO i PPC. IAB Polska.
  3. https://pbi.org.pl/raporty/polski-internet-w-q1-2025/ [Dostęp 10.06.2025]
  4. https://www.toptal.com/designers/ux/ux-statistics-insights-infographic [Dostęp 10.06.2025]
  5. https://medium.com/%40Risians-Technology/if-you-think-people-dont-scroll-here-are-some-researches-to-prove-you-wrong-4cbf42bf68db [Dostęp 10.06.2025]
  6. https://prsay.prsa.org/2020/10/22/how-long-should-your-online-paragraphs-be/ [Dostęp 10.06.2025]
  7. https://wisernotify.com/blog/call-to-action-stats [Dostęp 10.06.2025]
  8. https://nowymarketing.pl/ai-zmienia-seo-co-musisz-wiedziec-zeby-nie-wypasc-z-gry/ [Dostęp 10.06.2025]
  9. https://cxl.com/blog/microcopy/ [Dostęp 10.06.2025]
  10. https://datareportal.com/reports/digital-2025-poland [Dostęp 10.06.2025]
  11. https://www.smashingmagazine.com/2016/09/the-thumb-zone-designing-for-mobile-users/ [Dostęp 10.06.2025]
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję