Link juice, znany również jako moc SEO (SEO juice, link equity), to termin używany przez specjalistów SEO, który odnosi się do wartości lub mocy przekazywanej do strony docelowej przez linki z innych stron internetowych. Polega to na przekazywaniu części reputacji i autorytetu strony A poprzez hiperłącze do strony B.
Cel i funkcje
Celem przekazywania link juice jest zwiększenie autorytetu i wiarygodności docelowej strony w oczach wyszukiwarek, takich jak Google. Mechanizm ten opiera się na założeniu, że linki są formą polecania i sugerują cenne lub ważne treści. Dzięki temu strony zdobywające wiele wartościowych odnośników mogą zyskiwać na znaczeniu i widoczności w wynikach wyszukiwania.
Wpływ na pozycjonowanie stron internetowych
Link juice kreuje mapę autorytetów w sieci internetowej, pozwalając algorytmom wyszukiwarek takich jak Google zrozumieć, które strony są uznawane za wartościowe źródła informacji przez inne strony oraz przez użytkowników sieci. Wartość przekazana przez linki wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie stron internetowych, ponieważ wyszukiwarki używają tej informacji jako jednego z sygnałów rankingowych.
NoFollow i DoFollow
Wyróżnia się linki NoFollow, które posiadają atrybut rel=”nofollow” mówiący wyszukiwarce, by nie przekazywała link juice, a tym samym nie uwzględniała danego linku podczas przekazywania PageRanku. W przeciwieństwie do nich linki DoFollow (bez atrybutu nofollow) pozwalają na przepływ mocy SEO i przyczyniają się do poprawy pozycji strony.