Yandex to rosyjski gigant technologiczny, znany przede wszystkim jako operator czwartej co do wielkości wyszukiwarki internetowej na świecie. Firma powstała w 1997 roku i choć jej siedziba znajduje się w Moskwie, świadczone przez nią usługi są popularne na wielu rynkach, szczególnie na terytorium byłego Związku Radzieckiego.
Algorytm wyszukiwania Yandex został zaprojektowany do lepszego rozumienia zapytań złożonych w języku rosyjskim i ma unikalne cechy pozycjonowania stron internetowych. Na przykład, silnik wyszukiwania Yandex faworyzuje strony, które generują dużo ruchu organicznego, są stosunkowo nowe, mają słowa kluczowe w domenie, proste i zrozumiałe adresy URL oraz są hostowane na niezawodnych serwerach.
Ponad to Yandex ma w portfolio wiele usług, narzędzi i produktów podobnych do tych od Google:
- Yandex.Mail (odpowiednik Gmail),
- Yandex.Navigator (odpowiednik Google Maps),
- Yandex.Translate (odpowiednik Google Translate),
- Yandex.Disk (odpowiednik Google Drive).
Udziały Yandex w rynku wyszukiwarek
Yandex to wyszukiwarka internetowa, która jest powszechnie używana w Rosji i byłych krajach Związku Radzieckiego. Na podstawie danych serwisu StatCounter z września 2023 roku, udział Yandex w rosyjskim rynku wyszukiwarek wynosił ponad 64%. Na rynku globalnym udział wyszukiwarki Yandex wynosił niemal 2%.
Wyciek kodu źródłowego Yandex
Na początku 2023 roku doszło do wycieku kodu źródłowego Yandex, co umożliwiło analitykom i badaczom bezpieczeństwa lepsze zrozumienie technicznych szczegółów działania tej wyszukiwarki. Wyciek ten nie miał charakteru hakerskiego, dane zostały ujawnione przez byłego pracownika firmy.
Opublikowany kod, pochodzący z lutego 2022 roku, umożliwił dokładniejsze zrozumienie czynników wpływających na ranking stron w wynikach wyszukiwania. Warto jednak zauważyć, że ze względu na dynamikę rozwoju technologii internetowych, kod ten mógł zostać zmodyfikowany od momentu jego zdobycia.