Sitelinks to dodatkowe linki wyświetlane pod głównym wynikiem wyszukiwania w wyszukiwarce Google, które prowadzą bezpośrednio do różnych sekcji strony internetowej. Celem ich wyświetlania jest ułatwienie użytkownikom nawigacji oraz szybsze dotarcie do poszukiwanych informacji na danej stronie internetowej. Rozwiązanie to zostało wprowadzone przez Google w 2006 roku.
Zazwyczaj sitelinki są prezentowane dla zapytań brandowych, czyli takich, które zawierają nazwę marki lub firmy.
Funkcje Sitelinks
Funkcjonalność sitelinków obejmuje kilka aspektów:
- Poprawa użyteczności wyników wyszukiwania. Umożliwia użytkownikom szybsze dotarcie do specyficznych treści na stronie, bez konieczności przechodzenia przez stronę główną.
- Wzrost widoczności kluczowych sekcji witryny. Poszczególne sitelinks mogą wyróżniać najważniejsze lub najpopularniejsze sekcje strony, zazwyczaj są to np. kontakt, oferty produktów, blogi.
- Rozpoznawalność marki. Pojawienie się sitelinków w wynikach wyszukiwania może wzmacniać rozpoznawalność marki i świadczyć o autorytecie strony internetowej.
Wybór sitelinków przez Google
Wybór sitelinks przez Google opiera się o algorytmy sztucznej inteligencji i zmienia się dynamicznie. Algorytmy te biorą pod uwagę takie czynniki jak:
- Struktura strony i jej zrozumiałość dla wyszukiwarki, tj. czytelne linkowanie wewnętrzne i hierarchia na stronie.
- Wartość i użyteczność danej sekcji strony dla użytkownika, określana na podstawie danych o ruchu i zachowaniach użytkowników.
- Dopasowanie podstron do zapytania użytkownika.
Zazwyczaj sitelinki są prezentowane dla zapytań brandowych, czyli takich, które zawierają nazwę marki lub firmy. Szanse na to, że sitelinks pojawią się w wynikach wyszukiwania, wzrastają, gdy strona internetowa jest pierwszym wynikiem wyszukiwania i jest uznawana przez Google za oficjalną stronę danej marki.