Chcę ofertę
Menu
Wróć
/ Artykuły

YMYL w SEO. Jakie powinny być strony Your Money or Your Life?

YMYL w SEO. Jakie powinny być strony Your Money or Your Life?

Google wciąż dąży do identyfikacji i wyciągania na szczyty rankingów najlepszych, specjalistycznych i wiarygodnych treści. W tym celu wypuszcza coraz to nowsze aktualizacje, a także szkoli testerów wyszukiwarek (ang. search quality raters) i zwraca uwagę, na jakie aspekty powinni zważać podczas wystawiania oceny poszczególnych portali. Jedną z takich wskazówek jest pojęcie YMYL. Co oznacza ten akronim? Jakie ma znaczenie w kontekście SEO i tworzenia contentu?

  • Spis treści
  • Co kryje się pod akronimem YMYL?
  • Tematy YMYL poruszają kluczowe kwestie w życiu ludzi
  • Jak określić, czy strona jest oceniana w kryteriach YMYL? Klasyfikacja
  • YMYL a EEAT. Jaki jest najlepszej jakości content tworzony na trudne tematy?
  • Jak NIE tworzyć treści YMYL?
  • YMYL a SEO. Jakie znaczenie ma stosowanie się do zasad dla pozycji w rankingu Google?

Co kryje się pod akronimem YMYL?

W dosłownym tłumaczeniu akronim YMYL (ang. Your Money or Your Life) oznacza Twoje pieniądze albo Twoje życie. Pojęcie to pojawiło się po raz pierwszy w „Wytycznych dotyczących oceny jakości wyszukiwania” (ang. Search Quality Evaluator Guidelines) już w aktualizacji z 2013 roku, czyli dokumencie kierowanym do testerów wyszukiwarki, oceniających poprawność funkcjonowania algorytmów rankingowych. W kolejnych latach jego definicja ewoluowała, aby osiągnąć obecną, znaną w 2024 roku formę.

Tematy YMYL poruszają kluczowe kwestie w życiu ludzi

YMYL odnosi się do stron, które poruszają się w następujących obszarach, w szczególności:

  • zdrowie,
  • finanse,
  • bezpieczeństwo i dobrostan.

Jak zatem widzisz, tematy YMYL to takie, które mogą skłonić czytelnika do podejmowania decyzji ważnych w codziennym życiu i w dłuższej perspektywie czasu. I o ile popełnienie błędu w pielęgnacji storczyka nie niesie ze sobą daleko idących konsekwencji, o tyle próby samodzielnego leczenia przewlekłego stanu zapalnego jątrzącej się rany mogą doprowadzić do poważnych powikłań zdrowotnych. Stąd też wynikła potrzeba, aby oddzielić strony poruszające ryzykowne tematy od tych lżejszych, bardziej lifestylowych.

Strony w sieci dotyczą różnorodnych tematów. Niektóre z nich są obarczone wysokim ryzykiem wyrządzenia szkód. Ze względu na poruszane zagadnienia tematy te mogą znacząco wpłynąć na zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo ludzi, bądź też dobrostan społeczeństwa. Nazywamy je Your Money or Your Life lub YMYL.

Search Quality Evaluator Guidelines

Jak określić, czy strona jest oceniana w kryteriach YMYL? Klasyfikacja

Mamy już podstawy pomagające nam określić pewne ramy zakresu tematycznego stron YMYL. Widzimy, że grupą docelową odbiorców mogą być w tym wypadku pacjenci z postawioną przez lekarza diagnozą, osoby, które zaobserwowały u siebie niepokojące objawy czy ludzie zastanawiający się nad wzięciem kredytu w banku. Musisz jednak pamiętać, że pod zasady obowiązujące przy tworzeniu treści Your Money or Your Life podlegają nie tylko poradniki. W poniższej tabeli przedstawiam ogólną klasyfikację YMYL dla stron internetowych ustaloną przez Google.

Rodzaj treściJest traktowana jako YMYLMoże podlegać pod YMYLNie podlega pod YMYL
Treść o charakterze informacyjnymZasady ewakuacji z budynku – podanie fałszywych lub nieaktualnych wskazówek mogłoby doprowadzić do czyjejś śmierci.Pogoda – w przypadku poważnych zaburzeń pogody nieprawdziwe informacje mogłyby być szkodliwe, jednak pogoda to także temat codziennych rozmów.Wyniki konkursu – ten temat nie jest szkodliwy. Nie trzeba go konsultować ze specjalistą, informacje przekazuje się w gronie znajomych.
Treść o charakterze poradnikowymDuże inwestycje – poradnik na temat inwestowania dużych sum pieniędzy, który będzie zawierał fałszywe informacje, może doprowadzić do utraty znacznej części majątku.Domowe sposoby na katar – przeziębienie to przypadłość dotykająca ludzi non stop i nie zawsze wymaga konsultacji lekarskiej. Niestety, chory może też zbagatelizować swój stan, co z kolei prowadzi niekiedy do powikłań.Modne sukienki w danym sezonie – omawianie tego tematu we własnym gronie nie przyczyni się do wyrządzenia nikomu krzywdy.
Osobista opinia na jakiś tematSkuteczność metody leczenia nowotworu – osobista opinia na ten temat może skłonić kogoś do podjęcia decyzji, która wcale nie będzie dla niego najlepsza, a jej konsekwencje mogą być tragiczne.Aktywność fizyczna – osobiste opinie na temat aktywności fizycznej, chociaż wymieniane na siłowniach, w klubach sportowych czy w gronie znajomych, mogą być powodem pogorszenia stanu zdrowia osoby z nadwagą, w ciąży albo z krzywym kręgosłupem.Opinia na temat wystawy sklepowej – wymienianie się takimi opiniami nie ma większego znaczenia ani dla dobrostanu człowieka, ani dla jego bezpieczeństwa.
Treść o charakterze newsowymKonflikty zbrojne – w przypadku konfliktów zbrojnych bezpieczeństwo i życie ludzi jest zagrożone, dlatego bardzo ważne jest publikowanie dokładnych, rzetelnych informacji, aby nie wprowadzać osób znajdujących się w niebezpieczeństwie w błąd.Wypadek samochodowy – choć prawdopodobnie nie dotyczy osoby, która zapoznaje się z informacją, sam wypadek mógł być tragiczny w skutkach i oddziaływać na życie pewnych grup społecznych, np. rodziny poszkodowanego.Wiadomość o zbliżającym się koncercie – nieścisłości w tym przypadku, chociaż mogą zdenerwować osobę spóźnioną na wydarzenie, nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla odbiorców.
Treść udostępniania w mediach społecznościowychNiebezpieczne wyzwania dla młodzieży – udostępnianie informacji o tzw. challenge’ach zagraża bezpieczeństwu, zdrowiu, a nawet życiu odbiorców, prowokując ich do niebezpiecznych zachowań.Wyzwania sportowe – podczas gdy zdrowi i wysportowani ludzie mogą brać w nich udział, wyzwania sportowe stanowią potencjalne niebezpieczeństwo dla osób z problemami zdrowotnymi lub dla tych, którzy są na początku swojej aktywnej drogi.Wywiad z Makłowiczem – chociaż może zniszczyć czyjeś kuchenne poglądy, raczej nie stanowi zagrożenia dla ludzkiego dobrostanu czy bezpieczeństwa.
Opinie i recenzje produktówRecenzje substancji psychoaktywnych – alkohol, papierosy czy narkotyki są niebezpieczne. Ich używanie może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, a nawet do śmierci. Pisanie i upublicznianie recenzji na ich temat może skłonić odbiorcę do sięgania po nie.Recenzja fotelika do samochodu – to kolejny temat, który poruszany jest w gronie znajomych i rodziny, natomiast nieodpowiednie dobranie fotelika do wieku czy wagi dziecka może skończyć się tragicznie.Recenzja gry – to, czy ktoś zagra, czy nie zagra w dany tytuł, nie stanowi żadnego ryzyka dla jego zdrowia lub życia.
Tabela oparta o dokument Search Quality Evaluator Guidelines dla testerów wyszukiwarek, przygotowany przez Google.

Jeśli nie wiesz, czy dany temat zalicza się do YMYL, zadaj sobie dwa pytania:

  1. Czy osoba ostrożna zwróciłaby się do specjalisty, aby dowiedzieć się więcej na ten temat, bo bałaby się, że może wyrządzić szkodę sobie lub komuś innemu? Jeżeli tak, temat prawdopodobnie jest YMYL.
  2. Czy w tym przypadku większość ludzi zadowoli krótka konsultacja ze znajomymi, bez konieczności sięgnięcia do specjalistycznej porady? Jeżeli tak, to temat prawdopodobnie nie jest YMYL
Search Quality Evaluator Guidelines

YMYL a EEAT. Jaki jest najlepszej jakości content tworzony na trudne tematy?

E-E-A-T (ang. Expertise-Aythority-Trust-Experience) to pojęcie, które wprowadzono do SEO 2018 roku, a o ostatnią literę uzupełniono je w 2022 roku. Oznacza ono, że dobrej jakości content powinien opierać się na doświadczeniu, ekspertyzie, autorytecie i zaufaniu do twórców oraz samej witryny czy marki. A co oznacza dla stron Your Money or Your Life? To proste – treści powstające w duchu E-E-A-T sprawiają, że strona YMYL ma wyższą pozycję w rankingu Google.

W przypadku stron z dużą zawartością contentu YMYL, EEAT jest najważniejszym kryterium oceny jakości witryny branym pod uwagę przez testerów wyszukiwarki.

Search Quality Evaluator Guidelines

Nie możesz także zapominać o innych aspektach, takich jak bezpieczeństwo danych użytkowników – pomoże w tym certyfikat SSL, a także bieżąca obsługa techniczna witryny i usuwanie ewentualnych błędów. Istotne jest także moderowanie treści publikowanych przez użytkowników, czy to opinii, czy komentarzy, ponieważ one również mogą zawierać fałszywe informacje, negatywnie oceniane przez testerów. To wszystko także jest istotne podczas oceny stron YMYL.

Jak NIE tworzyć treści YMYL?

Tematy klasyfikujące się do YMYL mogą zaszkodzić samemu czytelnikowi, osobom z jego otoczenia, a nawet całym grupom społecznym, korzystającym z serwisów internetowych i informacji w nich zawartych. Na właścicielach stron o tematyce medycznej czy finansowej ciąży zatem duża odpowiedzialność, która powinna ich skłonić do zamieszczania jak najwyższej jakości contentu – podstawowe zasady zostały omówione powyżej. W porządku, ale w takim razie na co należy uważać? Oto przykłady:

  1. Istnieje pewna pula tematów, które same w sobie mogą zostać uznane za niebezpieczne. Wśród nich można wymienić np. zachowania niezgodne z prawem, zażywanie narkotyków, samookaleczanie, nielegalna aborcja czy zostanie surogatką.
  2. Niezaufane źródła informacji, twórcy niebędący autorytetami w danej dziedzinie czy szeroka rozpiętość tematyczna mogą wpłynąć negatywnie na ocenę stron poruszających zagadnienia klasyfikujące się do YMYL.
  3. Nieścisłości odnajdywane w artykułach o zdrowiu, finansach czy bezpieczeństwie mogą odbić się na widoczności całego portalu. Wśród nich można wymienić np. nieprawdziwe zasady działania giełdy czy fałszywe objawy wstrząsu anafilaktycznego.

YMYL a SEO. Jakie znaczenie ma stosowanie się do zasad dla pozycji w rankingu Google?

YMYL oraz E-E-A-T to odpowiedzi Google na słabej jakości content zalewający użytkowników sieci w latach 10. XXI wieku. Ustanowienie nowych standardów sprawiło, że internet stał się bezpieczniejszym miejscem, ale postawiło także nowe wyzwania przez twórcami.

Współcześnie nie wystarczy prowadzenie bloga i wrzucanie na niego artykułów przepełnionych frazami kluczowymi, czy zdobywanie linków zewnętrznych w ramach praktyk Black Hat SEO. Żeby znaleźć się na szczycie rankingów Google, musisz się naprawdę postarać – stworzyć solidną markę, zdobyć pozytywne opinie użytkowników czy zatrudnić autorów tekstów, którzy są specjalistami w danej dziedzinie, a zasady webwritingu mają w małym palcu. I nie ma tutaj drogi na skróty.

Źródła:

  1. https://developers.google.com/search/docs/fundamentals/creating-helpful-content?hl=pl [dostęp 11.04.2024].
  2. https://searchengineland.com/quality-raters-handbook-your-money-or-your-life-177663 [dostęp 11.04.2024].
  3. https://static.googleusercontent.com/media/guidelines.raterhub.com/en//searchqualityevaluatorguidelines.pdf?trk=article-ssr-frontend-pulse_little-text-block [dostęp 11.04.2024].
  4. https://www.linkedin.com/pulse/your-money-life-dora-christofi-xbuse [dostęp 11.04.2024].
  5. https://www.semrush.com/blog/eat-and-ymyl-new-google-search-guidelines-acronyms-of-quality-content/ [dostęp 11.04.2024].
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję