Chcę ofertę
Menu
Narzędzia

Google Disavow Tool

Google Disavow Tool (znane również jako Narzędzie do zrzekania się linków) to narzędzie dostępne w ramach Google Search Console, które umożliwia webmasterom zgłaszanie określonych linków zewnętrznych prowadzących do ich strony, które nie powinny być brane pod uwagę przez algorytmy Google podczas oceny strony w kontekście pozycjonowania. W praktyce, używanie tego narzędzia oznacza odrzucenie pewnych linków zwrotnych, co ma na celu odcięcie strony od potencjalnie szkodliwych lub niskiej jakości linków.

Kiedy używać Disavow?

Użycie Google Disavow Tool jest zalecane w sytuacjach, gdy inne próby usunięcia niechcianych, szkodliwych linków zwrotnych nie przyniosły skutku. Stosowanie tego narzędzia jest zasadne w następujących okolicznościach:

  • Linki o niskiej wartości. Gdy strona internetowa otrzymuje linki zwrotne od innych stron o niskiej jakości, które mogą negatywnie wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
  • Ataki negatywnego SEO. Kiedy istnieje podejrzenie, że strona stała się celem celowych działań mających na celu pogorszenie jej pozycji w wyszukiwarkach (np. linki ze spamu).
  • Linki z podejrzeniem Black Hat SEO. W sytuacjach, gdy linki zwrotne do strony pochodzą z technik SEO, które są uznawane za manipulacyjne i sprzeczne z wytycznymi dla webmasterów Google.
  • Linki z systemu wymiany linków. Gdy strona otrzymuje linki z systemów wymiany linków, które mają na celu sztuczne zwiększenie liczby linków zwrotnych.

Linki ignorowane przez narzędzie Google Disavow nie są usuwane, lecz unieważniane. Zakończenie procesu przetwarzania danych zajmuje najczęściej kilka tygodni. Jeśli przebiegnie on pomyślenie, ranking witryny ulegnie zmianie, jednak nie ma gwarancji, że nawet po zlikwidowaniu szkodliwych linków strona wróci na wcześniej zajmowane pozycje.

Nieumiejętne korzystanie z narzędzia może prowadzić do odrzucenia wartościowych i naturalnych linków zwrotnych, co może negatywnie wpłynąć na pozycję strony w wyszukiwarkach. Z narzędzia do zrzekania się linków zaleca się korzystać tylko i wyłącznie w określonych sytuacjach po konsultacjach ze specjalistą SEO.

Przykładowy plik Disavow.txt

# Plik Disavow do Google Search Console
# Zgłaszane linki zostały uznane za szkodliwe lub spamerskie
# Każda linia, która zaczyna się od # jest komentarzem i będzie ignorowana przez Google

# Wykluczanie całych domen
domain:spamdomena1.com
domain:przykladowaspamerskadomena.com

# Wykluczanie pojedynczych stron
http://spamdomena2.com/szkodliwa-strona
https://innyspam.com/spamerska-podstrona

Instrukcje dotyczące tworzenia i przesyłania pliku Disavow:

  1. Utworzenie pliku tekstowego: Należy otworzyć dowolny edytor tekstu (np. Notatnik) i skopiować powyższy przykład do nowego pliku.
  2. Zapisanie pliku: Plik należy zapisać jako disavow.txt.
  3. Przesłanie pliku do Google Search Console:
  • Zalogować się do konta Google Search Console.
  • Wybrać właściwość (stronę), której dotyczy plik Disavow.
  • Przejść do narzędzia Disavow Links Tool (Narzędzie do odrzucania linków).
  • Przesłać plik disavow.txt.

Przed zgłoszeniem linków do odrzucenia, należy dokładnie przeanalizować linki, które mają zostać zgłoszone, ponieważ ich usunięcie może wpływać na ranking strony w wynikach wyszukiwania.

Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję