Chcę ofertę
Menu
Narzędzia

Google Search Console

Google Search Console (dawniej Google Webmaster Tools) to narzędzie oferowane przez Google, które pozwala właścicielom witryn monitorować, jak ich strona jest indeksowana przez Google i optymalizować jej widoczność w wynikach wyszukiwania.

Zrzut ekranu z panelu Google Search Console

Funkcje i zastosowania GSC

Monitoring indeksowania: Pozwala użytkownikom sprawdzić, które strony ich witryny są indeksowane przez Google, a które nie, oraz dlaczego.

  • Wyświetlanie błędów: Informuje o błędach, które mogą utrudniać indeksowanie strony przez Google, takich jak problemy z plikiem robots.txt, błędy 404 czy problemy z mobilną użytecznością.
  • Dane o zapytaniach wyszukiwania: Pokazuje, jakie zapytania kluczowe kierowały użytkowników na stronę, jak często strona pojawiała się w wynikach wyszukiwania oraz jaki był średni CTR (Click Through Rate) dla tych zapytań.
  • Linki do Twojej witryny: Prezentuje, które witryny linkują do Twojej strony oraz które strony w Twojej witrynie są najczęściej linkowane.
  • Optymalizacja dla urządzeń mobilnych: Umożliwia analizę wydajności strony na urządzeniach mobilnych i wskazuje potencjalne problemy.
  • Wysłanie mapy strony (sitemap): Pozwala użytkownikom przesłać mapę strony w formacie XML, aby pomóc Google lepiej zrozumieć strukturę witryny.
  • Usunięcie URL z indeksu Google: Jeśli użytkownik chce usunąć konkretną stronę z wyników wyszukiwania Google, może to zrobić za pomocą Google Search Console.
  • Testowanie i edycja pliku robots.txt: Użytkownicy mogą przetestować, czy ich plik robots.txt działa poprawnie i, jeśli potrzebują, wprowadzić w nim zmiany.
  • Otrzymywanie powiadomień: Gdy Google wykryje problem z witryną, tak jak np. malware czy problemy z jakością treści, właściciel otrzyma powiadomienie (w centrum powiadomień GSC oraz drogą emailową na adres, na który zostało zarejestrowane konto GSC).

Google Search Console jest kluczowym narzędziem dla właścicieli stron internetowych, specjalistów SEO oraz deweloperów, którzy chcą monitorować, jak ich strona jest widoczna i funkcjonuje w Google. Dzięki niemu można lepiej zrozumieć, jak użytkownicy trafiają na stronę i jakie elementy strony mogą wymagać optymalizacji.

Historia Search Console

  • Maj 2006. Uruchomienie Google Webmaster Tools jako narzędzia do monitorowania i zarządzania obecnością witryny w wynikach wyszukiwania Google.
  • Czerwiec 2009. Wprowadzenie narzędzia „Crawl Errors”, które pomaga webmasterom identyfikować i naprawiać błędy indeksowania.
  • Maj 2010. Dodanie raportu „Search Queries”, który pokazuje, jakie zapytania prowadzą do wyświetlania witryny w wynikach wyszukiwania.
  • Lipiec 2011. Wprowadzenie narzędzia „Structured Data”, umożliwiającego webmasterom sprawdzanie poprawności danych strukturalnych na stronie.
  • Maj 2012. Dodanie funkcji „HTML Improvements”, która dostarcza sugestii dotyczących poprawy SEO witryny poprzez optymalizację treści HTML.
  • Maj 2013. Wprowadzenie „Manual Actions Viewer”, pozwalającego webmasterom zobaczyć, czy ich witryna została ręcznie ukarana przez Google za naruszenia wytycznych.
  • Maj 2015. Rebranding Google Webmaster Tools na Google Search Console, aby lepiej odzwierciedlać szerszy zakres użytkowników narzędzia.
  • Luty 2016. Wprowadzenie raportu „Accelerated Mobile Pages (AMP)”, umożliwiającego monitorowanie i naprawę problemów z AMP na stronie.
  • Styczeń 2018. Premiera nowego interfejsu Google Search Console z ulepszonymi raportami i narzędziami, w tym bardziej szczegółowymi danymi o wydajności.
  • Marzec 2019. Dodanie funkcji „URL Inspection Tool”, pozwalającej na szczegółową analizę statusu indeksowania poszczególnych URL-i.
  • Październik 2020. Wprowadzenie raportu „Core Web Vitals”, który ocenia jakość doświadczeń użytkownika na podstawie kluczowych wskaźników wydajności strony.
  • Maj 2021. Ulepszenie narzędzi do obsługi raportów błędów mobilnych i indeksowania, aby ułatwić webmasterom identyfikację i naprawę problemów.
  • Listopad 2021. Dodanie nowych narzędzi do zarządzania stronami multimedialnymi i interaktywnymi, w tym obsługi raportów dla treści wideo i interaktywnych elementów na stronach.
Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję