Hreflang to atrybut stosowany w HTML służący do informowania wyszukiwarek o językowym i/lub regionalnym targetowaniu danej strony. Dzięki temu wyszukiwarki wiedzą, której wersji strony powinny użyć dla użytkowników w zadanym regionie lub posługujących się danym językiem.
Więcej na temat SEO dla witryn wielojęzycznych dowiesz się z artykułu Nie tylko Hreflang. O czym pamiętać przy witrynie wielojęzycznej.
Celem użycia atrybutu hreflang jest zapewnienie, aby odpowiednie wersje językowe lub regionalne strony były prezentowane odpowiednim użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Może to być szczególnie przydatne dla stron dostępnych w wielu wersjach językowych lub dostosowanych do różnych krajów.
Składnia atrybutu hreflang
Parametr hreflang należy umieścić w tagu w sekcji strony głównej i podstron. Alternatywnie można to zrobić poprzez sitemapę XML oraz nagłówek http (dla treści innych niż HTML, np. pliki PDF).
Struktura atrybutu w formie kodu HTML umieszczonego w sekcji HEAD – przykładowo dla regionów Polski, Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec i Austrii – wygląda następująco:
<link rel="alternate" hreflang="pl-PL" href="https://example.pl" />
<link rel="alternate" hreflang="en-GB" href="https://example.pl/en/" />
<link rel="alternate" hreflang="en-US" href="https://example.pl/us/" />
<link rel="alternate" hreflang="de-DE" href="https://example.pl/de/" />
<link rel="alternate" hreflang="de-AT" href="https://example.pl/at/" />
Warto pamiętać
- Kod języka i kraju. Używane kody opierają się na normie ISO 639-1 dla języków (np. „en” dla angielskiego) oraz na normie ISO 3166-1 alpha-2 dla krajów (np. „US” dla Stanów Zjednoczonych).
- Unikanie błędów. Ważne jest, aby dokładnie zdefiniować wersje językowe i regionalne, unikając błędnych odniesień, które mogą wprowadzić wyszukiwarkę w błąd.
- Wersja ogólna. Można użyć wartości x-default w atrybucie hreflang do określenia wersji strony dla użytkowników, dla których nie została utworzona specyficzna wersja językowa lub regionalna.