Mobile Friendly Test (pol. Test optymalizacji mobilnej) to narzędzie dostarczane przez Google, mające na celu analizę i ocenę dostosowania strony internetowej do urządzeń mobilnych. Test pokazuje, jak strona jest widoczna i funkcjonuje na urządzeniach mobilnych, oferując również rekomendacje na temat tego, jak można poprawić jej wydajność i dostępność dla użytkowników mobilnych.
Narzędzie „Mobile Friendly Test” przestało działać 1 grudnia 2023 roku. Google twierdzi, że użyteczność stron mobilnych nadal jest ważna, ale teraz dostępne są inne, bardziej zaawansowane, narzędzia takie jak Lighthouse od Chrome.
Po wprowadzeniu adresu URL strony do narzędzia, Mobile Friendly Test skanuje stronę i przedstawia raport, który zawiera:
- Wizualizację. Jak strona wygląda na urządzeniu mobilnym.
- Ocena. Czy strona jest 'mobilnie przyjazna’ czy nie.
- Rekomendacje. Sugestie dotyczące poprawy użyteczności i dostępności strony na urządzeniach mobilnych.
Specjaliści SEO wykorzystują narzędzie Mobile Friendly Test m.in. do weryfikacji w jaki sposób Google widzi renderowaną stronę, gdy nie mają dostępu do Google Search Console (np. witryna konkurencji).