Ahrefs to zaawansowane narzędzie do analizy SEO (skrót: Search Engine Optimization) i monitoringu linków zwrotnych (tzw. backlinks). Umożliwia użytkownikom głęboką analizę domen internetowych, słów kluczowych, ruchu na stronie oraz profili linków zwrotnych.
Ahrefs został stworzony jako narzędzie do analizy backlinków, umożliwiając użytkownikom sprawdzenie, jakie linki prowadzą do dowolnej domeny. Jest znany także ze swojego crawlera internetowego, który pod względem liczby crawlowanych stron w internecie, zajmującego drugie miejsce – zaraz za Google.
Narzędzie służyły specjalistom SEO do analizy stron, które pozycjonują, oraz do analizy linków pozyskiwanych przez konkurencję. W ciągu ostatniej dekady Arhefs został rozbudowany o nowe funkcje i narzędzia, umożliwiające m.in. przeprowadzanie poszukiwania słów kluczowych (ang. keyword research), analizę słów kluczowych konkurencji oraz przeprowadzanie prostych audytów SEO.
Funkcje Ahrefs
Niektóre z oferowanych przez Ahrefs funkcjonalności:
- Site Explorer: Analiza profilu linków zwrotnych dowolnej strony internetowej, w tym liczby i jakości linków zwrotnych, domen odnoszących się i ankersów.
- Keywords Explorer: Badanie słów kluczowych, ich wolumenów wyszukiwania, trudności w rankingu oraz potencjalnych sposobów na ich wykorzystanie.
- Content Explorer: Znajdowanie popularnych treści w danym temacie lub branży, a także analiza linków zwrotnych i udostępnień w mediach społecznościowych.
- Rank Tracker: Monitorowanie pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
- Site Audit: Skanowanie strony pod kątem problemów technicznych SEO i otrzymywanie zaleceń dotyczących poprawek.
Pomimo, iż narzędzie to zostało stworzone w celu analizy profilu linków konkurencji, należy mieć na uwadze to, że Ahrefs nie wykrywa wszystkich linków. Właściciele niektórych witryn blokują roboty należące do Ahrefs. Linki ze stron, które blokują crawlery Ahrefsa, nie zostaną wyświetlone w zestawieniu backlinków.