Analiza słów kluczowych (ang. keyword research) to proces stosowany w SEO, którego celem jest identyfikacja i analiza fraz, które potencjalni użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkach. Proces ten jest kluczowy dla skutecznej strategii SEO i ma na celu zrozumienie intencji użytkownika, konkurencyjności różnych słów kluczowych oraz potencjalnych szans rankingowych.
W ramach przeprowadzanej analizy słów kluczowych bada się m.in. takie czynniki jak:
- Wolumen wyszukań. Informuje jak często słowo kluczowego jest wyszukiwane przez użytkowników wybranym okresie czasu.
- Sezonowość. Określa czy fraza wyszukiwana jest w określonej części roku.
- Intencję słowa kluczowego. Identyfikuje jakie potrzeby mają użytkownicy wpisujący konkretne słowo kluczowe (np. poszukiwanie informacji, dokonanie zakupu produktu lub usługi, znalezienie konkretnej witryny).
- Trudność słowa kluczowego. Oszacowanie prawdopodobieństwa, z jakim dana strona pojawi się w wynikach wyszukiwania na wysokiej pozycji, na określone słowo kluczowe w konkretnym otoczeniu konkurencyjnym.
Prawidłowo przeprowadzona analiza słów kluczowych pozwala na optymalizację treści i struktury strony, skierowanie działań link-buildingowych oraz efektywne zarządzanie kampaniami reklamowymi. Jest to podstawowy etap w tworzeniu strategii SEO.
Narzędzia wykorzystywane do analizy słów kluczowych: Planer słów kluczowych Google, Google Search Console, Senuto, Semstorm, Ahrefs, UberSuggest, SemRush.