Długi ogon (ang. long tail) odnosi się do zastosowania rzadziej wyszukiwanych fraz kluczowych, które, mimo niskiej liczby wyszukiwań na każdą frazę, generują łącznie znaczący ruch na stronie internetowej. Słowa kluczowe z długiego ogona są zazwyczaj dłuższe i bardziej specyficzne niż bardziej ogólne frazy kluczowe, często znane jako słowa główne (ang. head terms).
Słowa kluczowe z długiego ogona są używane w celu docierania do niszy rynkowej lub segmentu użytkowników, którzy są bliżej podejmowania decyzji zakupowej lub innej akcji na stronie. Na przykład, zamiast optymalizować stronę dla frazy buty, można skupić się na frazach jak czerwone buty damskie na obcasie.
Charakterystyka fraz z długiego ogona
- Niższa konkurencja. Ze względu na ich specyficzny charakter, słowa kluczowe z długiego ogona zwykle mają mniejszą konkurencję.
- Wyższa konwersja. Są bardziej ukierunkowane na konkretne zapytania, co często przekłada się na wyższą stopę konwersji.
- Niska liczba wyszukiwań. Poszczególne słowa kluczowe z długiego ogona cieszą się mniejszą popularnością niż frazy główne.
- Specyficzność. Słowa kluczowe z długiego ogona są zwykle bardziej szczegółowe i dobrze zdefiniowane.