Chcę ofertę
Menu
Fundamenty SEO

Opinie Google

Opinie Google to oceny i recenzje użytkowników, dotyczące różnych miejsc i firm, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google oraz Google Maps, a także na stronach firm w wizytówce Google Moja Firma. Można dodawać je bezpośrednio na stronie firmy w Google Moja Firma lub przez Mapy Google po wyszukaniu odpowiedniej firmy czy miejsca.

Zrzut ekranu z wizytówki Google prezentujący oceny i opinie o podmiocie gospodarczym

Lokalny przewodnik

Wśród opinii, wyróżniają się te dodawane przez lokalnych przewodników Google – użytkowników, którzy aktywnie dodają recenzje, zdjęcia i inne treści w usłudze Google Mapy. Ich opinie są bardziej widoczne dla użytkowników i teoretycznie wnoszą większą wartość.

Aby zostać Lokalnym Przewodnikiem, należy:

  • mieć ukończone 18 lat,
  • być osobą prywatną,
  • działać zgodnie z zasadami publikowania treści (np. nie umieszczać danych osobowych czy ofert),
  • zebrać określoną liczbę punktów za opinie,
  • działać na określonym obszarze.

Czy można usunąć Opinię Google?

Jeżeli właściciel Wizytówki nie zgadza się z treścią opinii, powinien na nią odpowiedzieć w sposób profesjonalny i kulturalny, wyjaśnić ewentualne nieporozumienia i zaproponować rozwiązanie problemu. Odpowiedzi te są widoczne dla wszystkich użytkowników. Google nie interweniuje w rozmowy pomiędzy firmami a użytkownikami, chyba że publikowane przez nich treści naruszają zasady Google.

Google monitoruje recenzje, ale polega również na zgłoszeniach od użytkowników i właścicieli firm. Usuwa opinie wyłącznie wtedy, gdy naruszają zasady „Treści zabronionych i podlegających ograniczeniom”. Przykłady takich naruszeń obejmują:

  • fałszywe recenzje,
  • recenzje zawierające treści obraźliwe, niestosowne lub naruszające prawo.

Kupowanie Opinii Google w świetle obowiązującego prawa

Z uwagi na istotną rolę, jaką odgrywają opinie w pozycjonowaniu lokalnym, rozwinął się biznes kupowania sztucznych opinii, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Jednak wraz z wejściem w 2023 roku unijnej dyrektywy Omnibus zakup opinii stał się nielegalny i jest traktowany jako nieuczciwa praktyka rynkowa.

Dyrektywa ta chroni konsumentów i konkurencję, zmuszając firmy do weryfikowania autentyczności opinii, także tych w Google. Sprzedawcy są zobowiązani informować o swoich metodach weryfikacji, a praktyki manipulacji opiniami będą karane.

Rekomendacje
Karol Mielczarek
Karol Mielczarek
Specjalista ds. E-commerce, EDAXO
Ze specjalistami z IF.PL pracowaliśmy nad odbudową spadków po migracji sklepu i wróciliśmy na ścieżkę wzrostów ruchu organic. Podczas działań z agencją osiągnęliśmy blisko 60% wzrostów widoczności w Google i przeprowadziliśmy kolejną, tym razem udaną migrację sklepu EDAXO.
Tomasz Machała
Tomasz Machała
CEO Nocowanie.pl - Grupa WP
Z chłopakami z IF zrobiliśmy kilka dużych projektów – zarówno wydawniczych, jak i ecommercowych. Cenię założycieli i ich firmę za komunikatywność, rozumienie potrzeb biznesu, trzeźwe myślenie i wspieranie nas zawsze wtedy, gdy tego potrzebowaliśmy. Mocno rekomenduję.
Tomasz Bienias
Tomasz Bienias
OKR ekspert, właściciel OKRy.pl
Z założycielami agencji IF.PL uruchomiliśmy w Agorze całą gamę projektów i zmian, które trwały w sumie około 18 miesięcy. Wysiłek się opłacił. Dzięki zaangażowaniu i wykorzystaniu ekspertyzy panów, zwiększyliśmy ruch z Google praktycznie dwukrotnie.
Zaufali nam

Lubimy technologię, ale też ciasteczka! Dlatego nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje. Więcej informacji znajdziesz w polityce prywatności dostępnej pod tym linkiem.

W porządku, akceptuję