Opinie Google to oceny i recenzje użytkowników, dotyczące różnych miejsc i firm, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania Google oraz Google Maps, a także na stronach firm w wizytówce Google Moja Firma. Można dodawać je bezpośrednio na stronie firmy w Google Moja Firma lub przez Mapy Google po wyszukaniu odpowiedniej firmy czy miejsca.
Lokalny przewodnik
Wśród opinii, wyróżniają się te dodawane przez lokalnych przewodników Google – użytkowników, którzy aktywnie dodają recenzje, zdjęcia i inne treści w usłudze Google Mapy. Ich opinie są bardziej widoczne dla użytkowników i teoretycznie wnoszą większą wartość.
Aby zostać Lokalnym Przewodnikiem, należy:
- mieć ukończone 18 lat,
- być osobą prywatną,
- działać zgodnie z zasadami publikowania treści (np. nie umieszczać danych osobowych czy ofert),
- zebrać określoną liczbę punktów za opinie,
- działać na określonym obszarze.
Czy można usunąć Opinię Google?
Jeżeli właściciel Wizytówki nie zgadza się z treścią opinii, powinien na nią odpowiedzieć w sposób profesjonalny i kulturalny, wyjaśnić ewentualne nieporozumienia i zaproponować rozwiązanie problemu. Odpowiedzi te są widoczne dla wszystkich użytkowników. Google nie interweniuje w rozmowy pomiędzy firmami a użytkownikami, chyba że publikowane przez nich treści naruszają zasady Google.
Google monitoruje recenzje, ale polega również na zgłoszeniach od użytkowników i właścicieli firm. Usuwa opinie wyłącznie wtedy, gdy naruszają zasady „Treści zabronionych i podlegających ograniczeniom”. Przykłady takich naruszeń obejmują:
- fałszywe recenzje,
- recenzje zawierające treści obraźliwe, niestosowne lub naruszające prawo.
Kupowanie Opinii Google w świetle obowiązującego prawa
Z uwagi na istotną rolę, jaką odgrywają opinie w pozycjonowaniu lokalnym, rozwinął się biznes kupowania sztucznych opinii, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Jednak wraz z wejściem w 2023 roku unijnej dyrektywy Omnibus zakup opinii stał się nielegalny i jest traktowany jako nieuczciwa praktyka rynkowa.
Dyrektywa ta chroni konsumentów i konkurencję, zmuszając firmy do weryfikowania autentyczności opinii, także tych w Google. Sprzedawcy są zobowiązani informować o swoich metodach weryfikacji, a praktyki manipulacji opiniami będą karane.