Ban (od słowa banicja, wygnanie) odnosi się do działań podejmowanych przez wyszukiwarkę, które mają na celu ukaranie strony internetowej za naruszenie wytycznych dla webmasterów ustalonych przez Google. Ban wiążę się przeważnie z całkowitym usunięciem witryny z indeksu Google.
Ban nakładany jest w skrajnych przypadkach, gdy witryna internetowa poważnie narusza Wytyczne Google dla Webmasterów. Przyczynami nałożenia bana na stronę internetową mogą być:
- spam,
- manipulacja wynikami wyszukiwania,
- pozyskiwanie niskiej jakości linków,
- generowanie w witrynie doorway pages,
- indeksowanie dużej liczby wyników wyszukiwania w obrębie witryny.
Aby sprawdzić, czy strona otrzymała ban od Google, wystarczy wprowadzić polecenie „site:domena.pl” w wyszukiwarce Google, gdzie „domena.pl” to adres witryny. Jeśli strona nie pojawia się w wynikach wyszukiwania, istnieje duże prawdopodobieństwo, że została wykluczona z indeksu.
Ban w SEO jest jednym z najpoważniejszych form ukarania, które może spotkać witrynę internetową. Jest to zazwyczaj konsekwencja stosowania technik tzw. Black Hat SEO, czyli technik optymalizacji strony, które są sprzeczne z wytycznymi wyszukiwarek.