Pozycjonowanie lokalne (ang. local SEO) to zestaw działań, których celem jest uzyskanie jak najwyższej pozycji danej strony na frazy kluczowe rozszerzone o lokalizację. Lokalne SEO jest strategią skoncentrowaną na zwiększeniu widoczności stron w wynikach wyszukiwania Google w konkretnej lokalizacji – najczęściej w określonych miastach, rzadziej województwach czy dzielnicach.
Głównym celem pozycjonowania lokalnego jest zwiększenie widoczności firmy w lokalnych wynikach wyszukiwania, co przekłada się na przyciągnięcie większej liczby klientów do punktu sprzedaży (np. sklepu, restauracji) lub na stronę internetową firmy.
Lokalne słowa kluczowe
Pozycjonowanie lokalne odbywa się za pośrednictwem słów kluczowych. Frazy dla lokalnego SEO są zbudowane z podstawowego słowa lub zestawu słów kluczowych określających produkt czy usługę, do których dodaje się nazwę województwa, miasta czy dzielnicy, np.:
- pozycjonowanie stron Warszawa (liczba wyszukań z Planerem słów kluczowych Google 100-1000),
- nauka jazdy Sosnowiec (100-1000),
- szkoła językowa Białystok (100-1000),
- fryzjer męski Kraków Kazimierz (10-100),
- serwis laptopów Poznań (1000-10000).
Według statystyk nawet 46% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy informacji lokalnych (GoGulf), natomiast aż 88% użytkowników wyszukujących lokalne firmy na urządzeniach mobilnych kontaktuje się z nimi – telefonicznie lub odwiedza osobiście – w ciągu 24 godzin (Nectafy).