Ruch organiczny (organic traffic) to termin używany do opisania odwiedzin na stronie internetowej, które pochodzą z organicznych wyników wyszukiwania. Wyniki organiczne to te, które pojawiają się naturalnie na stronie wyników wyszukiwania (SERP), na podstawie ich dopasowania dla zapytania użytkownika, a nie w wyniku płatnych działań reklamowych.
Pojęcie „ruch organiczny” jest używane naprzemiennie z terminami: ruch z wyników organicznych, ruch naturalny, ruch z wyszukiwarek, ruch z wyników naturalnych, ruch SEO, ruch z organicznych wyników wyszukiwania, ruch bezpłatny oraz organic traffic. Wszystkie te wyrażenia odnoszą się do użytkowników odwiedzających stronę internetową poprzez kliknięcie niepłatnych, naturalnych wyników wyszukiwania w wyszukiwarkach internetowych.
Ruch organiczny można sprawdzić za pomocą narzędzi do analizy danych, w tym Google Analytics 4 (GA4) i Google Search Console (GSC). GA4 oferuje szczegółowy wgląd w ruch na stronie, w tym liczby i procent odwiedzin pochodzących z wyników organicznych.
Z kolei GSC dostarcza informacje o tym, jak strona wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google, co pomaga zrozumieć, jakie zapytania prowadzą do organicznych odwiedzin strony. Integracja GSC z GA4 dodatkowo uszczegóławia i precyzuje te dane.