Anchor text odnosi się do widocznego i klikalnego tekstu w odnośniku na stronie internetowej. Jest to fragment tekstu, który użytkownicy widzą i na który mogą kliknąć, aby zostać przekierowanymi do innego miejsca w sieci, czy to na tej samej stronie, innej stronie w tej samej domenie lub na zupełnie innej stronie internetowej.
Anchor text pełni kluczową rolę w nawigacji po internecie, ułatwiając użytkownikom przechodzenie między stronami i dostarczając kontekst odnośnie tego, co mogą znaleźć, klikając na dany link.
Przykład anchor tekstu w kodzie odnośnika (anchor tekstem jest tu fraza agencja SEO):
<a href=”https://www.if.pl/”>agencja SEO</a>
Znaczenie w SEO
Anchor text jest ważnym elementem w optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Przez lata, specjaliści SEO wykorzystywali anchor text w celu poprawy pozycji strony w wynikach wyszukiwania, zawierając w nim istotne słowa kluczowe. Jednakże nadmierne i nienaturalne używanie słów kluczowych w anchor tekście może być postrzegane jako próba manipulacji wynikami wyszukiwania, co może prowadzić do negatywnych konsekwnecji.
Specjaliści SEO wyróżniają kilka typów anchor tekstu:
- Brand. Zakotwiczenie pod postacią nazwy firmy czy strony WWW (np. Agencja SEO IF.PL, IF.PL).
- Adres URL. Zakotwiczenie pod postacią całego linku do strony (np. https://if.pl/).
- Exact Match. Zakotwiczenie pod postacią ścisłych słów kluczowych, na które wyświetla się dana strona WWW (np. pozycjonowanie).
- Partial Match. Zakotwiczenie pod postacią słów lub wyrazów zawierających tylko część frazy kluczowej (np. świadczenie usług pozycjonowania),
- Grafika. Odnośnik w postaci grafiki na stronie internetowej wraz z opisem alternatywnym (alt).