Backlink, nazywany również odnośnikiem lub linkiem zwrotnym, to link z jednej strony internetowej prowadzący do innej strony. W kontekście SEO backlinki są jednym z kluczowych czynników wpływających na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania. Są one postrzegane jako głosy zaufania i mogą znacząco wpłynąć na autorytet, wartość i ranking strony w oczach wyszukiwarek.
Rodzaje backlinków
Z punktu widzenia SEO wyróżniamy kilka typów odnośników. Dane o typie odnośnika są zaszyte w kodzie strony i przekazywane w tagu HTML A w atrybucie rel.
- Dofollow. Standardowy link, który przekazuje moc SEO z jednej strony do drugiej.
- Nofollow. Link, który jest oznaczony w taki sposób, że nie przekazuje mocy SEO; często używany w komentarzach na blogach czy forach.
- Sponsored. Link sponsorowany, oznaczony w taki sposób, że wyszukiwarki wiedzą, iż jest to płatna reklama.
- UGC (User Generated Content). Linki tworzone przez użytkowników, na przykład w komentarzach czy forach.
Uwaga! Wartość dofollow jest wartością domyślną każdego znacznika A. Nie jest wymagane podawanie jej w atrybucie rel.