On-page SEO to proces optymalizacji poszczególnych stron internetowych w celu uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i zdobycia większego ruchu organicznego. Działania te skupiają się na zarówno treści wyświetlanej użytkownikom, jak i kodzie źródłowym strony, której użytkownik bezpośrednio nie widzi. Celami on-page SEO są poprawa czytelności i użytkowości strony dla odwiedzających oraz zwiększenie jej widoczności i ułatwienie robotom wyszukiwarek jej analizę.
Najważniejsze elementy witryny podlegające optymalizacji on-page
Wyszukiwarki uwzględniają setki kryteriów, które mogą obejmować między innymi optymalizację obrazów, strukturę nagłówków, dane strukturalne (schema), oraz interakcję użytkownika z witryną. Każdy z tych elementów może w mniejszym lub większym stopniu wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, dlatego kompleksowe podejście do SEO jest kluczowe dla osiągnięcia najlepszych rezultatów. Oto niektóre z co ważniejszych elementów podlegających optymalizacji:
- Tytuły stron (title tags). Unikalne i precyzyjne tytuły stron mające odzwierciedlać główny temat treści oraz zawierać odpowiednie słowa kluczowe.
- Meta description. Krótkie opisy strony, które podsumowują zawartość i zachęcają użytkowników do kliknięcia w wyniki wyszukiwania.
- Nagłówki (Hx). Dobrze zorganizowana hierarchia nagłówków (H1, H2, H3 itd.) używająca słów kluczowych mogą poprawić strukturę i dostępność treści.
- Adresy URL. Krótkie, zrozumiałe adresy URL z użyciem słów kluczowych, które wskazują strukturę i treść strony.
- Content. Jakościowa i wartościowa treść, ułożona w sposób dostępny dla użytkowników i robotów wyszukiwarek, z odpowiednim używaniem słów kluczowych.
- Obrazy. Optymalizacja obrazów, w tym ich rozmiar, format oraz stosowanie atrybutów alt i tytułów związanych z tematyką strony.
- Linkowanie wewnętrzne. Stosowanie linków wewnątrz witryny w celu ułatwienia nawigacji i rozprowadzenia wartości SEO między stronami.
Różnica pomiędzy działaniami on-page i off-page
On-page SEO koncentruje się na optymalizacji elementów bezpośrednio na stronie, natomiast off-page SEO obejmuje strategie zewnętrzne, takie jak budowanie linków (backlinks), które mają na celu wzrost autorytetu strony w oczach wyszukiwarek, ale dokonują się poza samą stroną internetową.
Narzędzia do optymalizacji on-page
- Screaming Frog. Oprogramowanie do pełzania po stronach (crawling) wykorzystywane do analizy i audytów SEO, identyfikacji problemów on-page SEO.
- Sitebulb. Narzędzie do audytu SEO, które dostarcza szczegółowych informacji i wizualizacji dotyczących kwestii on-page SEO.
- Ahrefs. Zestaw narzędzi do analizy SEO, który może być wykorzystany do badania słów kluczowych, analizy treści konkurencji i monitorowania zdrowia SEO strony.
- Google Search Console. Darmowe narzędzie od Google, które pozwala webmasterom monitorować i rozwiązywać problemy z indeksowaniem stron, jak również analizować ruch organiczny.
Przy optymalizacji on-page wartościowe są zarówno narzędzia specjalistyczne, jak i inne aplikacje analityczne (np. Google Analytics), które pomogą monitorować efektywność przeprowadzonych działań SEO.